Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
villon skrev:Nu undrar jag bara, hur ser man lättast vad som är "den felande länken" så jag inte byter en massa i onödan, har liksom inte råd till det nu.
Enklast är att rycka lite upp och ner i stabstagen och se om de glappar och då byta dessa .
Användarvisningsbild
av villon
grammse skrev:
villon skrev:Nu undrar jag bara, hur ser man lättast vad som är "den felande länken" så jag inte byter en massa i onödan, har liksom inte råd till det nu.
Enklast är att rycka lite upp och ner i stabstagen och se om de glappar och då byta dessa .
Okey, men om det nu är glapp på högersidan där det låter, då måste jag inte byta det på vänstersidan om det inte behövs? eller är det lika bra?
Användarvisningsbild
av Nexus
nej det behöver du inte göra . Byt på den sida som glappar om du hittar felet :)
av timebandit
Av egen erfarenhet så behöver man inte känna av glappet i staget när man känner efter.

Jag hade ett enormt klonkande på båda sidorna. Ryckte man lite i staget på högersidan så kände man litet glapp och ännu mera glapp när man tatt av den.
När vi bytte på vänstersidan så kände man inget glapp i den innan man tog bort den och inte heller efteråt...

Vad du även kan testa är att tex ta tag i railsen och gunga bilen från sida till sida så hårt du kan typ, klonkar det då så är det "troligen" dessa stag.
Användarvisningsbild
av villon
Vad du även kan testa är att tex ta tag i railsen och gunga bilen från sida till sida så hårt du kan typ, klonkar det då så är det "troligen" dessa stag.[/quote]

Har ingen kombi :P, men okey ska kolla stabilisatorstagen, vad är nästa då? för jag har för mig att det hörts lite oljud när man svängt vid stilla stående eller låg fart med, men inte riktigt säker, isf är det fortfarande stabstagen eller något annat? (ska kolla när jag får hem bilen om det är stabstagen eller om det kan vara något annat)
Användarvisningsbild
av villon
villon skrev:Vad du även kan testa är att tex ta tag i railsen och gunga bilen från sida till sida så hårt du kan typ, klonkar det då så är det "troligen" dessa stag.
Har ingen kombi :P, men okey ska kolla stabilisatorstagen, vad är nästa då? för jag har för mig att det hörts lite oljud när man svängt vid stilla stående eller låg fart med, men inte riktigt säker, isf är det fortfarande stabstagen eller något annat? (ska kolla när jag får hem bilen om det är stabstagen eller om det kan vara något annat)[/quote]

Jag bytade jhu krängningshämmarstaget på volvo, är inte det samma stag som "stabstaget" eller var sitter det? hittar inte det i heinz boken häller. bild? uppskattar verkligen er som försöker hjälpa mig.
av timebandit
Detta är stabilisatorstaget, finns 1st på varje sida. Sitter bakom hjulet. Sitter fast i fjäderbenstornet och krängningshämmarn.

Bild
Användarvisningsbild
av villon
ser ut som om det är det som redan är bytt, bara att det heter krängningshämmarstag (också) eller hoss volvo. Så hmm vad är nästa som det kan vara då? som man enkelt kan kolla upp?
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Sussie_82 skrev:Hade samma grej i min bil. Bytte det mesta, länkarmar,stabstag, stötdämparfästen men trots det så fortsatte ljudet. Visade sig att jag förlorat lite av oljetrycket i dämparna. Kan vara värt att kolla.
Jag var in på en verkstad och surrade med en kille som jag vet kan 850. han öppnade huven och samtidigt som han gungade fick jag hålla i övre delen på fjäderbenslagret så att det inte stötte emot den dämpande delen. ljudet fortsatte och då sa han att det troligtvis var det. Har inte bytt dämparna än så jag vet inte till 100% om det är det men eftersom jag bytt nästan allt annat i fram utom det så tror jag att han har rätt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tror vi alla missade att du redan hade bytt krängningshämarstaget :wink:

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]