NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sarkostik
Jepp finns stenskott precis överallt på motorhuven och på vänster framskärm.
Nån som vet om det blir bra resultat av att pensla i färg och sen polera?
Bilen är passion röd.

Mvh
Olle
av GrandDanoise
Kan bli riktigt bra, men använd INTE penseln som medföljer original färgen! Köp dig en riktig pensel som är mjukare, och försök sen att "fylla" hela stenskottet med färg så att den kommer upp i samma nivå med resten av originallacken! Fyllt några av mina stenskott och nu hittar jag dem inte! :lol:

/D
Användarvisningsbild
av C.W.
GD. La du över klarlack ochså eller bara färgen?
av GrandDanoise
Körde bara lacken eftersom klarlacken ställer till med mer problem, iaf. för mig! :lol: Blir lixom en extra grej som kan gå fel!

/D
Användarvisningsbild
av mugge
Har man inte lust att köpa en pensel kan man ta ett grässtrå. Nej, jag skojar inte! hitta ett såntdär långt strå som hunni bli gult. Klipp av en lagom lång bit, ca 5 cm och tugga sedan ner ena änden ordentligt så att fibrerna går isär och mjuknar lite. Jag hade visserligen bara ett håll att laga, men det gick alldeles utmärk att fylla i.
Användarvisningsbild
av Scania
För riktigt små skador: Jag använder ibland en spetsig tandpetare och "droppar" i, med mycket gott resultat.
av dali
Såg Bosse Bildoktorn laga ett stenskott, hans tips var att man inte skulle försöka fylla hela "gropen" direkt utan man skulle måla tunt, låta det torka, måla lite till osv tills man byggt upp lager på lager till samma nivå som resten av lacken.
av perhall
dali skrev:Såg Bosse Bildoktorn laga ett stenskott, hans tips var att man inte skulle försöka fylla hela "gropen" direkt utan man skulle måla tunt, låta det torka, måla lite till osv tills man byggt upp lager på lager till samma nivå som resten av lacken.
Ungefär som när man spacklar en vägg - det låter faktiskt rimligt och smart även för stenskott!

PH
av SAAB_91
dali skrev:Såg Bosse Bildoktorn laga ett stenskott, hans tips var att man inte skulle försöka fylla hela "gropen" direkt utan man skulle måla tunt, låta det torka, måla lite till osv tills man byggt upp lager på lager till samma nivå som resten av lacken.
Den här metoden fungerar utmärkt. har man litet bråttom så kan man använda en hårtork för att få lacklagren att torka fortare.
Själv har jag inte gett mig på att klarlacka mindre skador, resultatet har blivit hyfsat ändå.
av sarkostik
Hmm har börjat å lägga i färg
Det är miljoners stenskott överallt *F##*

Roliga är å se hur lite lack som läggs på nu på nya bilar, det är inte mycket å spela på.

Om man ska rubba bort repor så får man vara grymt försiktigt så man inte kommer ner till plåten *humpf*
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]