Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sorken
Jag lade ut den för försäljning igår, idag när jag skulle köra fram den inför spekulant, är den stendöd. Inte minsta liv nånstans, batteriet hade 12.6V, efter några timmars laddning 13,9V. Men fortfarande ingenting. Det finns ström fram till säkringsboxen under huven, jag röck några random säkringar och dom hade ström, men ingenting elektriskt vill visa intresse.

Jag har kollat alla säkringar jag hittat, men huvudsäkringarna hittar jag inte, på undersidan står det i locket, men jag hittar dom inte, måste man skruva loss säkring/relä-brädan för att se dom?

Nån smart människa här som vet vad jag kan ta mig till? Elda upp den känns frestande, men jag slipper helst det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av wissel
Svårt att gissa men det kan ju vara ett kortslutet batteri som visar spänning men inte har nåt att leverera?
Be någon att mäta spänningen samtidigt som du vrider startnyckeln!Kan också vara att den lilla signalkabeln
som sitter på startmotorn inte har kontakt, det är ett flatstift isf. som behöver klämmas åt lite grand,
Din beskrivning om stendöd innebär det att inget absolut inget händer när du vrider nyckeln, typ i instrumenthuset?
Klart att du som "Sorkpase" fixar detta med lite tålamod....Lycka till från en X-Gute.
av Sorken
Precis, den är helt och hållet död elektrisk, inga lampor, varken ute eller inne, ingenting på instrumentbrädan.
Jag provade med startkablar, men det gnistrade inte ens när jag vickade på kablarna.
Det måste väl betyda att huvudsäkringar gått? Men konstigt iofs, när den visar 13V mellan plus-anslutning och chassi.
Jag blir inte klok på det härna.

Användarvisningsbild
av wissel
Jag personligen skulle börja med batteriet o jobba mig framåt, totalkortis i batteriet? Sedan kola REM (säkringar o Relä), vänster bak och se om du har spänning dit, sedan framåt om allt är OK tills tändningslåset om det finns spänning där. Tror i vildaste fantasin att din REM är riktigt sjuker….;-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Felet ligger inte i REM, den har egna huvudsäkringar. Bilen vaknar utan REM, så även om modulen är död så...

Och TS sa "batteriet hade 12.6V, efter några timmars laddning 13,9V" , så jag tycker batteriet låter OK.
Mät spänning >12V vid säkringsboxen i motorrummet, observera spänningen när tändningsnyckeln vrids från noll till läge II . (full test av jordning och plusmatning kommer senare vid eventuell start av motor)

Kolla huvudsäkringar på undersidan av säkringsboxen i motorrum, felet ligger mest troligen där.
s-l300.jpg
s-l300.jpg (30.75 KiB) Visad 1035 gånger
av Ironduck
Hej ! Har du mätt strömmen till tändningslåset, troligtvis det som är felet !
Eftersom du säger batteriet är ok..

av Sorken
Haha, det står ju faktiskt "undersidan" på säkringslistan, jag fattade det som att det var en hylla under... Ibland blir man orolig över sin egen dumhet.

Strömmen till tändningslås? I säkringslådan eller vid tändningslåset?

Tusen tack för alla bra svar!

Användarvisningsbild
av jiha1968
Ironduck: T.ex. P-ljus och bromsljus är inte beroende på tändningslåset vad jag vet...
(Ström till tändningslåset: Huvudsäkring 4 i motorrum, via säkring 25 i instrumentbrädans gavel)
av Sorken
Har inte hunnit kolla än, kom sjuka barn och ensilage-skörd ivägen. Men ikväll gäller det, hittar jag inte felet så säljer jag den som den står

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

@fjohan82 , Låter tyskt och bra(?) :-) […]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]