harabad skrev:dannesk skrev: ↑fre 14 sep 2018, 20:54
fjohan82 skrev:
Har du inte på en XC60 MY17? Jag har det på min V60 MY17...
Joo det stämmer nu när du säger det, finns ju på höger sida (vid performance temat vilket är det enda som är aktuellt för mig) men har aldrig lagt märke till det förrens nu, går över till hastighet vid farthållare vid aktivering. I vilket fall, en tempmätare idag känns inte nödvändig i en modern bil då bilen varnar vid ev. fel, har nog själv aldrig haft något behov att kolla motortemp heller.
Då har du ingen nytta av bränslemätare heller va?
Varnar ju när det börja tryta å sen stannar bilen så vet man att det är tråd i tanken! 
Det är inte samma sak, det borde du mycket väl veta om du kör bil och hur påverkar denna uteblivna tempmätare negativt din dagliga körning?
Tankmätaren visar nivån in tanken så man kan planera tankning vid långresa osv fast den varnar ju även vid låg nivå. Motortempen visar motorns aktuella driftstemperatur vilket den ändå reglerar helt själv med givare och termostater som man inte kan påverka och inte tillför själva körningen något. Bilen varnar dock vid hög motortemp samt låg kylarvätskenivå.
Det är konstigt att de som har gamla instrumenteringen i V70 II ifrån 2008 och XC60 klarat sig hittills utan mätare vilket jag också gjort på mina bilar. Har inte ens tänkt på att det finns motortemp i mitt instrumentcluster på XC60n så den klarar jag mig lika bra utan för det är ändå inget jag kan påverka.