Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Hej!

Jag ringde min Volvo-handlare idag för bla fråga om installera
Polestar Chassi i samband med kommande 1 års-service.

Det är kampanjpris 9820 kr istf normala 28570 kr tom den 30
september enligt erbjudande som kom från Volvo/Volvo-kort
i somras.

Men Volvo-handlaren sade då efter kollat lite i sina kataloger
mm att det finns lätt eller tung front variant och lätt eller tung
bakdel variant av detta chassi och undrade vad jag ville ha.

-->> Så vilken variant av de fyra kombinationsmöjligheter som
finns är det jag vill ha till min 2017 Volvo XC60 D4 R-Design FWD
MAN ??

( Bilen är varken AWD eller AUT alltså.)

MVH
Användarvisningsbild
av grillchips
Borde inte din handlare ha kunnat slå upp detta?
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Det är ju precis vad man frågar sig ja :) .

Samma sak hände emellertid när jag frågade en annan rutinerad medarbetare hos samma Volvo-handlare på landet sent i våras (men vi ej kunde enas om det lägre priset) ... .

Förklaringen är helt enkelt att de aldrig installerat Polestar chassi förut och när de kollar i sina manualer mm som de brukar göra finner de fyra olika varianter.

De borde ju kunna förhöra sig om detta på något sätt men å andra sidan finns det ganska bombsäkertl många på detta forum som vet svaret på min fråga ... .

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har låtit eftermontera detta på min V60, från tidigare standard.
Underbar skillnad! Det var dock rejält stötigt några veckor innan det "satt sig", men nu är bilen som en go-cart! :-)
Även min verkstad hade aldrig gjort detta ingrepp, det tog nästan en hel dag att få ordning på allt...
Min PST fick kolla runt på lite olika ställen, ringa några samtal, men det löste sig perfekt!
Verkstaden kan således få fram precis det de behöver veta för att göra denna installation.
Det är någon kod som man läser ut som säger om bilen är lätt eller tung fram/bak.
av grålle1
Klippt från tillbehörssidan...

Chassisats, tung fram1

Art. nr. Beskrivning
31454590 7701, 7702, 7703, 7712, 770B, 770C, 770D Monteringsanvisning

Chassisats, tung bak¹

Art. nr. Beskrivning
31650299 7802, 7803, 7804, 7806, 780A, 781F, 7827 Monteringsanvisning

Chassisats, lätt fram¹

Art. nr. Beskrivning
31454591 7713, 770A, 770F, 770X, 770Z Monteringsanvisning

Chassisats, lätt bak¹

Art. nr. Beskrivning
31650300 7801, 780U, 780V, 7825, 7826, 7845 Monteringsanvisning

Fakta & fördelar

Polestar Performance Chassis inkluderar nya dämpare och styvare fjädrar som arbetar annorlunda tillsammans jämfört med original. Det gör att de snabbare reagerar och hanterar förändringar av vägunderlaget.

Föraren får tydligare feedback och en känsla som bidrar till en förbättrad körupplevelse.

1.Vänd dig till din Volvoåterförsäljare som med hjälp av VIDA kan ta reda på vilka artikelnummer som ska beställas till bilen.
av grålle1
Så nog borde din handlare kunna lösa det... har dock för mig att jag läst någonstans vad som gäller för respektive... tung fram och tung bak har jag för mig för min D4AWD AUT iaf, men hjälper ju knappast TS
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Hur mycket betalade ni för själva installationen av ert Polestar Chassi då?

I erbjudandet jag fått från Volvo Card får man intryck att totalkostnaden skall vara knappt 10000 kr inkl installation (ty för vissa andra grejer i erbjudandet står det installationkostnad kan tillkomma men det gör det inte för chassit) men det är ju inte säkert den lokale Volvo-handlaren tycker det ... .
av pbengtss
Vet någon vad det kostar att få standardstötdämparna bytta runtom på en V60 D4 AWD R-design -13? Min har strax gått 18000 mil så det börjar väl närma sig byte i vilket fall (inga dämpare är bytta än). Så det kanske vore smart att hoppa på erbjudandet om Polestarchassit nu. Eller?
av UnleashFusion
pbengtss skrev: ons 12 sep 2018, 12:51 Vet någon vad det kostar att få standardstötdämparna bytta runtom på en V60 D4 AWD R-design -13? Min har strax gått 18000 mil så det börjar väl närma sig byte i vilket fall (inga dämpare är bytta än). Så det kanske vore smart att hoppa på erbjudandet om Polestarchassit nu. Eller?
Väldigt personligt, det är ju framförallt hur du själv vill. Tycker du dina dämpare är stötiga/styva eller vill du ha ännu mer styvade och bättre respons vid körningen så kan bara du bestämma.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]