- tis 11 sep 2018, 10:01
Hej, har drabbats av ett enerverande missljud som kommer och går vid höger framhjul. Var tvungen att byta däck i somras efter att ha åkt över grov sprängsten som trafikverket använde vid en ett vägarbete (idioter- över 60 bilar hade råkat ut för punktering på samma sträcka enligt däckverkstan) . Stod ute på landsbygden och kunde inte få samma fabrikat som original (Pirelli) men nya däcket är motsvarande med samma dimensioner och däckprestanda..
Nu till problemet: Missljudet, som låter lite som skrapljud från en kugghjulsfläns, kommer när jag startar med kall bil. Ljudet hörs en 5-10 minuter vid färd och försvinner sen. Problemet är att det inte hörs varje gång jag startat med kall bil.
Jag har lyftoch plockat bort däcket och kollat bromsar, skivor, stag och upphängning men ser inget onormalt. Skivorna/bromsklossarna är inte mer nött än på vä fram, alltså inte ett krånglande bromsok.
Förslag på vad det kan vara?
Nu till problemet: Missljudet, som låter lite som skrapljud från en kugghjulsfläns, kommer när jag startar med kall bil. Ljudet hörs en 5-10 minuter vid färd och försvinner sen. Problemet är att det inte hörs varje gång jag startat med kall bil.
Jag har lyftoch plockat bort däcket och kollat bromsar, skivor, stag och upphängning men ser inget onormalt. Skivorna/bromsklossarna är inte mer nött än på vä fram, alltså inte ett krånglande bromsok.
Förslag på vad det kan vara?