Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
Tjena!
Blev idag stolt ägare av en S80 -07 men upptäckte framåt kvällen när jag skulle fylla på spolarvätska det första problemet. Efter påfyllningen hörde jag att det droppade något under bilen, och upptäckte då att det rann spolarvätska i tre tunna strålar framför höger framhjul (se bild).

Kan det vara någon otät ledning till den högra strålkastarnas spolare?
Hur komplicerat är det att komma åt läckagets ursprung? Dvs behöver man ta av hela stötfångaren eller kan man komma åt via hjulhus eller något?

Tacksam för alla svar!
Mvh Gustav
DSC_0177.JPG
Läckage framför höger framhjul
DSC_0177.JPG (576.56 KiB) Visad 1001 gånger
Senast redigerad av 1 VolvoBreeze, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
Enkelt, lossa innerskärmen i framkant det är troligtvis nivågivaren som läcker. Har haft felet jag med. Givaren är bytt på ca 5-10 min beroende på hur bråttom du har

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
Cox skrev: sön 09 sep 2018, 21:25 Enkelt, lossa innerskärmen i framkant det är troligtvis nivågivaren som läcker. Har haft felet jag med. Givaren är bytt på ca 5-10 min beroende på hur bråttom du har Bild

Får testa att byta den! Hoppas att det är så enkelt. Sitter nivågivaren framför höger framhjul?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tanken sitter på vänster sida, skulle gissa att nivågivaren också gör det ;p

Det där kan eventuellt vara från nån anslutning till spolaren, vet inte om man kommer åt utan att plocka ner fronten dock, men det kanske räcker med innerskärmen som Cox säger.
av Cox
beror på hur man ser på det, står man framför bilen blir det högersida droppar det där är det givaren garanterat. Annars är det någon anslutningsslang till spolarna då måste nog kofångaren bort

Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, vänster sida på en bil är vänster sida, helt oavsett var du står. Det är precis som att din egen vänsterarm är din vänstra arm, oavsett varifrån jag tittar på den.
av Desmodue
Jag hade det på förra bilen ochi mitt fall var det Y-kopplingen som var felet. Den gick inte att byta utan att byta hela kablaget/slangarna ända fram till strålkastarna då det var till högtrycksspolningen.
Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
Har kollat runt lite, men inte hittat någon verkstadshandbok för S80. Jag har däremot hittat till V70 samma år, vilket borde funka men det hade varit bäst om det fanns något modellspecifikt. Vad använder ni?
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]