Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej måste ventilera lite om detta. Verkar lätt dra 0.7 eller mera i ren stadskörning. Särskillt i fart 20-40 km/h. Landsväg däremot lätt under 0,5 l/mil. Är detta normalt? Känns allderles för mycket tycker jag. Har testar massa olika körstilar. Smyga med minsta möjliga gaspådrag....Gasa på ganska mycket i början för att snabbt sedan försöka släppa av gasen. OBS kört mest i ekoläget. Någon som har tipps ideer om detta. Lite besviken för precis köpt bilen. Första Volvon sedan 35 år. Åkt Citroen dieslar i drygt 25 år. ej då automat. Dessa varit snålare. För övrigt jättenöjd med bilen. Grymt pigg och trevlig motot och växellåda. Lagom stor bil.
Automat och stadstrafik gör så, även om de nya automaterna fortfarande är en stor förbättring mot tidigare..

0,7 I stad är ändå bra. Det är ju ingen jätteliten och lätt bil. En modern motsvarande bensinbil med automat drar ju lätt litern eller mer i stan precis som min femton år gamla häck.
Jag har en likadan V60 och är besviken på förbrukningen. Blandad körning ca 0.66.
Min V70 -08 2.4d manuell drar lika mycket på samma typ av körning med samma förrare. Dvs pendling till och från jobb.

Då är 2.4d 5 cyl och en klart äldre konstruktion.
Enkelt att få låg förbrukning i stad. Liten lätt bil med liten motor. Min Jagga kan jag köra på 0,57 på landsväg. Men stadskörning omöjligt under litern. Vilket jag tycker är helt okey. Mercan jag hade innan drog 1,3-1,4 i stan. Bensin och automat
berrabus skrev: fre 07 sep 2018, 18:16 Jag har en likadan V60 och är besviken på förbrukningen. Blandad körning ca 0.66.
Min V70 -08 2.4d manuell drar lika mycket på samma typ av körning med samma förrare. Dvs pendling till och från jobb.

De är ganska snarlika I både storlek och vikt så det är väl inte helt orimlig. Nog för att motorerna utvecklats men det är inte magi de ägnar sig åt mer än vad gäller certifierad förbrukning..
Volvo lever väl på vara pålitligt i flera olika meningar så efter
de angett sin orealistiskt låga bränsleförbrukning beräknad
enligt någon slags norm som alla tillverkare använder förmo-
dar jag kunde de åtminstone inom parentes ange dels detta
samt att bilen drar kanske 25% mer i verkligheten?
Min V60 D4 aut ligger på 0,65-0,75/tank i Stockholmstrafik om jag inte är ute på längre resor, då sjunker snittförbrukningen.
Min 2017 XC60 D4 R-Design Polestar FWD MAN har dragit 0.57
liter/mil blandad körning de ynka 706 mil den gått sina första
11 månader på vägarna.

Den var på 0.56 liter/mil o på väg nedåt i våras innan jag körde
drygt 50 mil med släp då det gick upp en del för att sedan vara
på väg ner igen.

Detta förutsatt att man kan lita på förbrukningen som anges i
Volvo On Call telefon-appen.

Jag har börjat köra Skåne - Göteborg tor lite nu så milen kom-
mer krypa upp lite. Men E6 är ju 100/110/120 och mycket om-
körning av lastbilar mm så lär väl knappast bättra förbruknin-
gen ... .

I vilket fall talar Volvo-försäljaren om direkt för en att den upp-
givna förbrukningen kan man glömma så då borde Volvo också
kunna göra det ... .

MVH

PS. Volvos uppgivna förbrukning för min bil blandad körning är
(var) 0.4 liter/mil om jag minns rätt.
Senast redigerad av 1 OskarOskarsson, redigerad totalt 0 gånger.
berrabus skrev:Jag har en likadan V60 och är besviken på förbrukningen. Blandad körning ca 0.66.

Vea är snålare givet samma förutsättningar, alltså mycket sämre utsläppscert.
Att hålla ner utsläppen är tvärt om vad många tror svårare desto snålare de går.
Mager förbränning minskar koldioxidutsläppen, men ökar kväveoxidutsläppen. Med mera.
Vill du ha en snål bil, köp en commonraildiesel runt 2000-2004, de är närmiljösvin av rang, men förbränner också lite diesel.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]