Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Felen på bilen får man nog räkna med på så gammal bil.
En begagnad värmare är billigt.

Felen i annonsen om DSTC och Airbagen är ju tråkiga.
Men ofta står det tydligt "Vi reserverar oss mot ev fel i annonstexten" när firmor är inblandade.
Så man har en skyldighet som köpare också. Få se hur det går....

Privatköp hade du inte lyckats, men...
Nu vill jag inte va allt för dryg och bitter men du har fortfarande en undersökningsplikt på bilen i fråga.
Den stora anledningen till att företagsannonser oftast lyder med texten "reservation för felskrivning" är för att många säljare kopierar andra annonser, skriver nått för mycket/lite i utrustning osv.
Att börja montera och laga grejer på en bil som relativt nyligen har köpts och som du märker har briser och avvikelser är ett dåligt val.
Har du betalat mer än 29,999kr för bilen när du köpte den?

Oavsett vad så är det givetvis tråkigt att du känner dig lurad och upptäckt saker som saknas eller är trasiga, hoppas du kommer till lösning med firman du köpt bilen av.
av nivenko
Finns ingen reservation för felskrivning i annonsen. Dessutom får man i marknadsföring inte uppge uppgifter som inte stämmer också reglerat i lag. Försäljaren hävdar att jag köpt bilen i befintligt skick vilket är ett begrepp som inte finns enligt allmänna reklamationsnämnden (ARN). Fel som uppstår inom sex månader på en vara är att betrakta som ursprungliga enligt konsumentköplagen och det åligger säljaren att åtgärda detta eller kompensera kunden. Det finns ett nästan exakt likadant fall avgjort i ARN där en försäljare hade uppgivit i annons att en bil var utrustad m tillbehör som inte fanns, kunden fick ersättning. Jag är socionom vilket innebär att jag har viss utbildning i lagstiftning men framför allt kan jag läsa juridisk text och förarbeten till lagar o prejudikat. Att jag har rätten på min sida är jag nästan säker på. Skälet till att jag köpte av en firma var att jag som kund är skyddad av lagen. Kollade på privatägda bilar som var betydligt billigare men valde bort dom då man har betydligt svagare skydd som köpare Förutom av skammen o ilskan för att ha blir lurad så är det ett onödigt arbete att driva saken som dessutom tar det tid. Om jag får rätt i ARN o firman inte följer beslutet kommer jag att stämma dom i tingsrätt. Det är ingen extra kostnad för mej o det finns rättsskydd i både bil o hemförsäkring. Hade säljaren varit villig att diskutera saken hade vi antagligen kunnat kompromissa men det var som att prata med en vägg där väggen sa befintligt skick hela tiden. Sådana här typer ska sättas dit om det finns verktyg att göra det.
av Arnold
Du har helt rätt nivenko. Och jag kan inte tänka mig att det är juridiskt hållbart att reservera sig för felskrivning i annonsen. Då kan ju försäljarna sätta i system att uppge att det finns både det ene och det andra och sedan hänvisa till reservationen i annonsen när de blir påkomna. Någon undersökningsplikt finns inte eftersom konsumentköplagen gäller. Om du väljer att stämma så tänk bara på att rättsskyddet är begränsat. Ofta ligger det på runt 70 000:-. När juristerna sätter på taxametern så tickar tusenlapparna iväg mycket fortare än på volvos verkstäder. Men jag antar att du har koll på det.
av nivenko
Jo, nog har jag rätten på min sida alltid. Om det behöver gå till tingsrätt får jag hoppas att det blir ett sk förenklat rättegångsförfarande då det rör sej om relativt små summor. I vilket fall så är det ju motparten som får stå för mina kostnader om jag får rätt.
av nivenko
Har hittat ett rättsfall där handlare sålde en bil med bortmonterad sidoairbag. Han åkte dit så det visslade om det. ARN anser att det är mycket allvarligt om det rör sej om säkerhetsbrister. Jag har skickat in anmälan till ARN kräver 10000:- plus kostnad för reparation av motorvärmare samt ränta. Nu får jag invänta nämndens beslut i februari.
av MickeM
Betydigt allvarligare när det saknas viktiga saker som ska finnas standard.
Sidoairbags är ju inget som ofta tas bort heller, som tex en passagerarairbag pga barnstol.
Där låter det bedrägeri på allvar.

Att en bil saknar utannonserad extrautrustning är inte av samma dignitet, även om det handlar om säkerhetsutrustning.
Men det är ändå extrautrustning.

Missförstå inte.
Jag önskar dig lycka till, och följer tråden med spänning. ...
av nivenko
Det jag gjorde för att beräkna mitt krav var att jag kollade alla jämförbara bilar hos handlare på blocket. Det var närmare 90 st o det stora flertalet var utrustade med airbag o DSTC. De låg runt 20000:- , Av resterande var de flesta utrustade m airbag, kostarde runt 15000:- . Tre av bilarna hade inte någotdera o de var prissatta mellan 10000 o 13000. Så mitt krav är inte orimligt tycker jag.
av nivenko
Summan är viktig men det som är absolut viktigast är att säljaren får reda på att detta är ett oacceptabelt beteende. Jag undrar hur många som blivit lurade av honom men som inte orkat anmäla saken av okunskap eller annan orsak.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]