NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Körde min Volvo S40 på en grusväg när det började skrapa om vänster framhjul, tog för givet att det var en sten som hoppat upp och satt sig då jag haft detta ett par ggr förut. Backade och höll på lite och ljudet släppte och jag trodde allt var frid och fröjd. Men efter ett tag började det skrapa igen efter att jag bromsat. Ibland mycket och ibland så det knappt hördes. Kom då ihåg att dom sagt på besiktningen att bromsbeläggen fram började bli dåliga och tänkte att det löser sig nog om jag bara byter dom. Idag hjälptes jag och en kompis åt att byta men skrapande kommer och går lik förbannat. Det skrapar eller låter lite hela tiden för att i ibland skrapa riktigt ordentligt en kort stund. Det svaga skrapandet är lågt och hörs bara om man har tyst i bilen. Det ordentliga skrapandet hörs dock så man skäms när man kör förbi någon. Hjulen rullar på så fint och bromsarna verkar inte ligga på. Ibland har jag hört att det ett tag efter att jag har bromsat, knäpper/plingar till lite under bilen. Vad fasiken kan allt detta bero på?

mvh J
Hej!
Detta har du kanske redan kollat, men kan det vara bromskölden som ligger på och skrapar? (om du har bromssköldar).

Och att det knäpper under bilen efter att du har bromsat kanske kan bero på att du har bytt till nya bromsbelägg så att de nya bromsbeläggen rör sig lite i sin hållare.

Mvh
Anders

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Tror också på skölden som fått sig en rubbning av nån sten. Mina sköldar återstår det bara ett tunt kexlager av rost coh det spelar ingen roll hur noga jag riktar till skölden när hjulet varit loss så är det alltid nån sten som rubbar läget så får man ett svagt oljud, ibland högre. Man kan tydligen ta bort dem utan påpekande vid besiktning.

Sköldar har jag inte hittat som pirattillverkade, utan det är väl rätt dyra nya Volvo original som gäller om man vill byta. Är ju bara skydd mot värmestrålning och den blir inte speciellt hög vid normal körning.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]