Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paranormal
235/45 -18" odubbat
Saker som gör mig kallsvettig på vintern: blötsnö och modd :-o
Krävs inte mycket för att bilen ska börja flyta runt ovanpå dessa saker.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Förra vintern var det dubbfria Nokian WR A4 235/45/17 på Njord-fälgar.
Denna vinter blir det dubbfria Nokian Hakka R3 235/40/18 på antingen Titania eller Cratus.

Dubbar kommer aldrig på mina bilar, får ju varken köra med det på vissa gator här i stan eller i Tyskland. Det är aldrig fel att slippa bullret när man åker längre sträckor...
Dessutom sliter dubben mer på vägarna. Jämför de svenska och tyska vägarna...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Fel bilserie men jag blev överlycklig när jag hittade 195or med rätt omkrets och fälgstorlek till min bil. Smala däck på vintern är kung.

Dubbfritt för stunden. Funkar bra tycker jag. VikingContact 6.
Senast redigerad av 1 SBergdahl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Fick med en uppsättning 205/55/16 Hakka R2 "Oden" till bilen
IMG_3430.JPG
IMG_3430.JPG (51.16 KiB) Visad 905 gånger
Dessa byttes snabbt ut då dels de släppte alldeles för lätt på barmark och dels det var verkligen den tråkigaste fälg jag sett: De byttes mot en uppsättning 235/45/17 Contiviking6 "Thia", de greppar på bra både på barmark och även den senvintern som kom med en massa snö. Även provat de i en massa snö på alpvägar med.
IMG_3533.jpg
IMG_3533.jpg (187.01 KiB) Visad 901 gånger
Båda odubbat och har kört så i många år nu sedan jag slutade pendla på småländska vägar tidigt på morgonen, passar bra för mig som bor i sydvästra Skåne numera och kör ner till alperna några gånger per år.
av III
Åker på dubbade Continental. 215 breda på 16 tum. Mycket nöjd med vintergreppet. Hade gärna fått vara lite smalare i slask men det är ju också barmark på vintern. Finns det lämpliga 205 kanske jag köper det vid byte.
av Lobocut
235/65-17 Hakka 8 dubbat.

Skulle aldrig falla mig in att odubbat. Min och mina medpassagerares säkerhet går före miljön, vägbana och något förbannat dubbdäcksförbud.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lobocut skrev: tor 06 sep 2018, 04:21 235/65-17 Hakka 8 dubbat.

Skulle aldrig falla mig in att odubbat. Min och mina medpassagerares säkerhet går före miljön, vägbana och något förbannat dubbdäcksförbud.
Så kan man resonera om man vill. Jag har dock ingen lust att sitta i vägkanten och dra ur dubben med en av polisen tilldelad tång. Eller det kanske blir bärgning? Har aldrig körd med dubbat i Tyskland så jag har inte hundra koll på det. Här i Sverige är det väl enbart böter antar jag...
Användarvisningsbild
av lillasnigel
Lobocut skrev:235/65-17 Hakka 8 dubbat.

Så tänkte jag också innan jag köpte min V60 som var utrustad med odubbade Michelin X-Ice. Jag var förvånad över hur bra de var eftersom jag alltid trott att odubbat var "skräp". Fälgarna de satt på var däremot hiskeligt skabbiga och slitna Pegasuskopior så till i vinter har jag köpt jag en uppsättning nästan nya Hakka R2 på 17" Pandorafälgar från bildelsbasen. Nu kör jag ju visserligen inte speciellt mycket plus att det inte är så många dagar med isiga vägar i Västerås men Michelinarna funkade fint när det var både snöigt och isigt.
av III
Smaken som baken. Jag fick med nya odubbade Continental, fungerade superbra på snö men inget vidare på hårt packad snö, speciellt märkbart med vatten på eller is. Använde en vinter sen blev det dubbat, också från Continental. Betydligt bättre som jag upplever det.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]