- tis 04 sep 2018, 19:00
#1267878
Hej,
Har en V70 2.5T -99 (B5254T, nya motorn) som gått 41.000 mil i skrivande stund. Motorn har börjat dra olja och verkar förbränna drygt 1L / 200 mil. Hittar inga externa läckage. Motorn går bra i övrigt och är regelbundet servad med olja och filter var 1000-1500 mil. Problemet har funnits ett tag och jag har under de senaste åren gjort en del åtgärder för att försöka råda bot på detta.
De enda gångerna jag sett att bilen ryker blått är följande scenario, händer dock inte alltid?!
Kör bilen, motor i drifttemp.
Motorbromsa kontinuerligt en längre stund (20 sekunder), med fuel-cut aktiv.
När man sedan gasar till (ytterligare nedväxling eller acceleration) så kommer det ibland ett blått moln bakom bilen.
Det som jag har gjort hittills men som inte gjort någon skillnad:
Turbon är renoverad för två år sedan då historiken på den var okänd.
Ventiltätningarna på insugssidan är bytta för drygt ett år sedan. (Toppen var ren och fin under "kamkåpan" vid demontering)
Vevhusventilationen är rengjord för några veckor sedan (hade ej blivit nämnvärt skitig sedan senaste bytet för 15.000 mil sedan)
Vad kan vara kvar? Kolvringar? (Borde väl ryka hela tiden då?) Eftersom det börjar ryka först när man öppnar spjället igen så måste väl oljan samlas framför spället vid motorbromsen?
När jag hade av insuget för att se över vevhusventilationen så tyckte jag att alla insugsventilerna samt insugsporten i toppen var täckt av en tunn oljefilm. Normalt?
Vad borde jag undersöka härnäst?
Tack för alla idéer ni kan komma på :)
Har en V70 2.5T -99 (B5254T, nya motorn) som gått 41.000 mil i skrivande stund. Motorn har börjat dra olja och verkar förbränna drygt 1L / 200 mil. Hittar inga externa läckage. Motorn går bra i övrigt och är regelbundet servad med olja och filter var 1000-1500 mil. Problemet har funnits ett tag och jag har under de senaste åren gjort en del åtgärder för att försöka råda bot på detta.
De enda gångerna jag sett att bilen ryker blått är följande scenario, händer dock inte alltid?!
Kör bilen, motor i drifttemp.
Motorbromsa kontinuerligt en längre stund (20 sekunder), med fuel-cut aktiv.
När man sedan gasar till (ytterligare nedväxling eller acceleration) så kommer det ibland ett blått moln bakom bilen.
Det som jag har gjort hittills men som inte gjort någon skillnad:
Turbon är renoverad för två år sedan då historiken på den var okänd.
Ventiltätningarna på insugssidan är bytta för drygt ett år sedan. (Toppen var ren och fin under "kamkåpan" vid demontering)
Vevhusventilationen är rengjord för några veckor sedan (hade ej blivit nämnvärt skitig sedan senaste bytet för 15.000 mil sedan)
Vad kan vara kvar? Kolvringar? (Borde väl ryka hela tiden då?) Eftersom det börjar ryka först när man öppnar spjället igen så måste väl oljan samlas framför spället vid motorbromsen?
När jag hade av insuget för att se över vevhusventilationen så tyckte jag att alla insugsventilerna samt insugsporten i toppen var täckt av en tunn oljefilm. Normalt?
Vad borde jag undersöka härnäst?
Tack för alla idéer ni kan komma på :)
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005