Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har för mig att jag läst här på forumet att det skall gå att byta bara "glaset" på kombiinstrumentet? Har t.o.m. för mig att någon fått gjort detta på en Volvo-verkstad?
Nu hittar jag inte tråden igen, men skulle väldigt gärna vilja veta om detta går och om någon kan tipsa om en verkstad i Göteborgs-området som kan göra det hela vore det guld.
Bilia säger att man måste byta hela instrumentet till en kostnad av 10 papp och det är inte aktuellt, om jag säger så...

Kan lika gärna passa på att fråga om det går att byta/plocka ut enskilda knappar i mittkonsolen? Tidigare ägare har varit lite ovarsam när man lastade in avloppsrör eller något...
Tack för info, det hade ju varit kanon om det var dom pengarna vi pratade om. Jag har dock inte klustret på filmen utan det jag bifogar en bild på, men det ser ju onekligen ut som sättet att byta på är detsamma. Något tips om vart jag vänder mig för att få reda på om glaset finns som reservdel? Den lokala volvoverkstaden var inte så hjälpsamma...
Bilagor
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (168.42 KiB) Visad 1294 gånger
Skillnaden bör bara vara hålet till "pinnen", går det inte att få tag i ett sånt nytt av någon anledning så kan man ju köpa ett till TFT och göra ett eget hål. Lite bonnmeck över det dock
Finns många varianter på innandömet i de där instrumenten. Mina har de hottat upp med en blankare ring i ytterkanten på tavlorna. Trots att den är äldre (från 2012). Fast det är förstås inte den aktuella bilens instrument som visas här ovan, inser jag, när jag tänker lite.
Instrumentering
Lejestrand skrev: ons 05 sep 2018, 14:42 Tack för info, det hade ju varit kanon om det var dom pengarna vi pratade om. Jag har dock inte klustret på filmen utan det jag bifogar en bild på, men det ser ju onekligen ut som sättet att byta på är detsamma. Något tips om vart jag vänder mig för att få reda på om glaset finns som reservdel? Den lokala volvoverkstaden var inte så hjälpsamma...
Är det nummer 3 du söker på sidan i länken?
För visso S80, men art.nr (30786145) och utformningen bör ju vara samma...

https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=505
Vad har du för kass volvoverkstad som inte kan slå upp reservdelar? Man kan ju bli mörkrädd för mindre. Glaset är samma på alla P3:or före digitala instrumentet lanserades, därefter är det samma (möjligen att analoga 2014-instrumentet är annorlunda).

30786145 är artikelnumret för det gamla glaset med hål för pinnen till trippmätaren.

edit: pucktvåa
Lejestrand skrev: ons 05 sep 2018, 14:19 Kan lika gärna passa på att fråga om det går att byta/plocka ut enskilda knappar i mittkonsolen? Tidigare ägare har varit lite ovarsam när man lastade in avloppsrör eller något...
Jo det ska gå bra, dock inte samtliga. Sidan nedan är ett bra riktmärke...
fjohan82 skrev:
Lejestrand skrev: ons 05 sep 2018, 14:42 Tack för info, det hade ju varit kanon om det var dom pengarna vi pratade om. Jag har dock inte klustret på filmen utan det jag bifogar en bild på, men det ser ju onekligen ut som sättet att byta på är detsamma. Något tips om vart jag vänder mig för att få reda på om glaset finns som reservdel? Den lokala volvoverkstaden var inte så hjälpsamma...
Är det nummer 3 du söker på sidan i länken?
För visso S80, men art.nr (30786145) och utformningen bör ju vara samma...

Ja, precis den artikeln är det jag söker! Tack och tack för länken!
Schmoyoho skrev:Vad har du för kass volvoverkstad som inte kan slå upp reservdelar? Man kan ju bli mörkrädd för mindre. Glaset är samma på alla P3:or före digitala instrumentet lanserades, därefter är det samma (möjligen att analoga 2014-instrumentet är annorlunda).

30786145 är artikelnumret för det gamla glaset med hål för pinnen till trippmätaren.

edit: pucktvåa
Ja, det kan man undra. Jag har haft tjänstebil i många år och inte behövt bekymra mig om bra och dåliga verkstäder, men nu sitter jag där med egen bil igen och har inte hunnit hitta en verkstad med den rätta servicekänslan...Tack för hjälpen!

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel