Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
Hej. Nån som monterat motorvärmare RE480 från Calix samt kupeuttag på en V70 T4 08- och kan ge lite vägledning.
Volvo cars har ju en hyfsad guide, men är ju med deras eget monteringssats med bla nån hållare till värmaren som inte finns med i Calix satsen. Är det nåt man måste ha? Går väl bocka till nåt själv om nödvändigt.
Jag har monterat i v60, men det ser likadant ut. Hållaren är överflödig, det sitter väl så fast ändå. Se till att kapa slangen till värmaren rakt, och med vass kniv. För övrigt var det nåt runt värmaren som var omöjligt att nå, nån klämma till slangen kanske.
Hållaren du nämner är väl bara en "båge" som du ställer/hänger värmefläkten i. Alltså inte nödvändigt. Nu skall jag låta lite "mansgrisig", men det är av erfarenhet som jag beskriver detta: Om man skjutsar kvinnor i passagerarsätet så har dom en förmåga att sätta fötterna (skorna/vinterstövlarna) på golvet framför sig utan att ta notis om att det står en värmefläkt där. Jag har fått uppleva det flera gånger. Dom sätter fötterna på värmefläkten som om det vore ett fotstöd.
I en 245 som jag hade gjorde jag en bra lösning. Först flyttade jag eluttaget till panelsidan till höger om passagerarens ben. Kabeln till fläkten skulle ha varit lite "stressigt" spänd i det läget om den satt kvar där. Det satt på torpedplåten från början. Sedan gjorde jag en hållare för kupéfläkten så att den satt på samma panelsida. Fläkten stog alltså på "högkant", men plant med panelsidan och tog upp minimalt med utrymme. Det var en ganska liten fläkt, köpt på Ö&B. Men det arbetade fullt tillräckligt. Jag använde Blindnitmuttrar för att fästa fläkten i panelen. Jag gjorde det också att man skulle kunna ta bort fläkten om man ville det och det skulle synas minimalt med håltagning etc. etc. Men den fick följa med bilen när jag överlät den till en anhörig.
Harabad: Undersök om du kan montera fläkten så att den tar minst plats men ändå blåser dit den skall. Och att inte någon passagerare behöver sparka på den.
89ECA9BF-5A89-4726-B38A-04E31B466D20.png
89ECA9BF-5A89-4726-B38A-04E31B466D20.png (107.6 KiB) Visad 801 gånger
Nej. Detta är att fästa uttaget i.
Har en hållare till fläkten från förra bilen.

Jovisst har en del typer lätt för att sparka å trampa på sådant som håller till där på passagerar sidan...

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel