Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag syftade på nivåregleriungsfunktionen. Ibland kan den upphöra, om dämparen läcker ut oljan, eller höjdregleringsmekanismen havererar på annat sätt.
av Schmoyoho
jensas850 skrev: tor 30 aug 2018, 09:13 Priset ni betalt för bytet?
Volvo som gjorde jobbet?
Det är jättelätt att byta dämparna baktill. Jag gjorde det nyligen på min bil. Dämparen fäster till länkarmen med en bult. Efter man lossat den fäster ovandelen till bilen via någon sorts lagring som sitter med två mindre bultar, ca 13 mm (?). Sedan flyttar man över lagringen till den nya dämparen, till detta behöver man en ringnyckel med "nedsänkt" ögla eller vad man ska kalla det, och t.ex en skiftnyckel eller polygrip som mothåll.

Skulle säga det är lättare än att byta motorolja, svårighetsgrad 1/5 toasters.

Edit: jag har iofs inte nivomater men enda skillnaden i förfarandet jag känner till är att nedre bulten har ett annat åtdragsningsmoment i infästningen till länkarmen. Kan inte tänka mig det ska skilja sig med något annat, men det kanske någon annan vet bättre.
av daekol
När vi ändå pratar nivåmat osv här. Jag har en V70 där jag bytte stötdämpare på för ett år sedan. Nu har jag denna hösten börjat höra ett fågelkvitter vid ojämnt väglag och ibland övergår detta till ett metalliskt ljud. Besiktningen hittade inget fel på bussningar eller dylikt och ljudet kommer och går. Kan det vara något gummi där fjädern sitter som är sopslut? Fjädrarna i sig ser hela ut med lite sprucken lack bara och lite ytrost. En fundering jag haft är att skaffa fjädrar och dämpare från XC70 då utbudet på nivåmat är större där på bildelsbasen. (Köper helst inte nytt pga plånboken).

Men skulle bilen bli väldigt hög med fjädrar och dämpare från XC70 eller skulle det fungera ändå? Samt är det skillnad pga fyrhjulsdriften?
Användarvisningsbild
av apersson850
Notera att trådskaparen säger sig ha en 2013. När ändrades infästningarna för stötdämparna till att vara likadana för bilar med och utan nivåreglering? Om man inte ska mixtra med att öka eller minska storleken på hålet, beroende på vilket håll man är på väg på, så passar på min modell (2012) inte vanliga dämpare på en bil med nivåreglering, och tvärtom. Både fjädrar och de krokformade bärarmarna ska bytas, om man går från det ena till det andra, och gör det på rätt sätt.
Det är ganska omständligt, så det är en klar fördel att leta upp en bil som har det man vill ha. Nu när man inte kan köpa dem nya längre, så att man kan beställa dem som man vill ha dem.

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]