Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
har köpt en volvo v70 disel 09a med motorkod D5244T5 , när ac-pumpen är på så viner det som ett lager är slut ,stänger jag av pumpen så försvinner det hur gör man detta bäst går det att bara byta lager eller är det en ny ac-pump som gäller och går det att byta pumpen själv
av MickeM
Ta ett stetoskop eller en metallpinnemot örat och lyssna att det verkligen är ac-pumpen som låter.
Den är dyr att byta i onödan.
Eftersom belastningen ökar på remmen när pumpen går, kan det vara nått annat som låter.
En kompressor är inte knäpptyst, med inte högljudd heller.
Eftersom det låter med inkopplad ac och är tyst när den stannat är det ett lager innuti pumpen. (Om det är pumpen)
Om det lät hela tiden skulle det kunna vara remskivans lager på pumpen.
Det går att byta ändå.

Jag har haft flera med liksom malande läte i ac-pumpen främst på tomgång, som gått i åratal och tusentals mil.
Men dom bilarna var förvisso av typen "fungerande, men med tre hjul i graven". Men dom avyttrades med fungerande ac.
Skär pumpen blir det jobbigt. För då ska systemet rensas från metallspån också.

Ja du kan byta pump själv, men då måste systemet måste tömmas och sen återfyllning hos ac-firma.
Även torkfilter bör bytas om systemet öppnas.
Filtret skall inte exponeras för luft mer än absolut nödvändigt, så det bör bytas omedelbart i samband med återfyllningen.
av wipwip
med andra ord så kan jag köpa ett kit med magnetkopplingen om det nu är den som låter , hade det varit lagret i sjäva pumpen så hade det ju låtit hela vägen eller
av MickeM
wipwip skrev: tis 04 sep 2018, 17:51 med andra ord så kan jag köpa ett kit med magnetkopplingen om det nu är den som låter , hade det varit lagret i sjäva pumpen så hade det ju låtit hela vägen eller
Tvärtom tyvärrr.
Lagret vid magnetkopplingen (för remskivan) snurrar hela tiden, oavsett magnetkopplingen slagit till eller inte.
Det är bara pumpen i sig som stannar/stoppar.
av wipwip
ja det klart att det är jag tänkte fel men tackar så länge ska höra med stetoskop i morgon får vi se var det kommer i från .

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

@fjohan82 , Låter tyskt och bra(?) :-) […]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]