Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
Hej,

Är ägare till en V70N 2006. Har fått problem med lysande lampor för bromssystemet.

Bakgrund: ABS lampa/Antisladd började lysa till och från för flera år sedan. Löstes då med att kontakten till ABS boxen togs av och blåstes rent och sprutade på elektronikspray. Höll sig sedan i cirka 2 år innan det kom tillbaka. Har sedan uppkommit någon gång emellanåt men har då upprepat samma procedur. Nu har det dock inte hjälpt på sistone. Tog då av kontakterna som sitter under behållaren för bromsolja vilka går till 2 st olika givare för bl.a bromspedalens läge och något mer. Hjälpte dock inte med detta heller. Dagen efter dock så var felmeddelandet gällande abs och antisladd borta och inga varningar fanns och allt var frid och fröjd. Körde med bilen under ett par dagar utan att ABS lampan tändes. Dock tändes nu lampan igen efter ett par dagar och jag lossade återigen kontakten till ABS-boxen och sprutade i lite elektronikspray, utan resultat. Kollade då så att säkringarna till ABS (2st i motorummet) var hela och bytte dessa. Utan resultat.

Nu blev det dock än värre. Från att ibland varnat för ABS/Antisladd så får jag istället upp felmeddelande "Bromsfel stanna omgående". När säkringarna plockades ur kom detta meddelande upp och kommer inte ihåg om det försvann när säkringarna sattes tillbaka eller om det legat kvar ända sedan säkringarna plockades ut och sattes tillbaka. Om det är så, kan jag få bort detta meddelande på något vis? Provat med att lyfta av minuspolen från batteriet utan resultat. Äger en felkodsläsare men tar enbart motorstyrningen, ej bromssystemet. VIDA Dice är beställt men tar ett tag innan det dyker upp och nu är det brådis eftersom bilen måste besiktigas.

Måste givetvis läsa ut felkoderna så småningom men vore bra med lite input ändå. Kan "Bromsfel stanna omgående" ligga kvar för att säkringarna togs bort även fast säkringarna satts tillbaka och att det då eventuellt bara kan återställas via VIDA?

Eller har något annat fel uppkommit i samband med att kontakten till abs-boxen togs loss. Provat flertalet gånger med att lossa den och sedan satt tillbaka den med samma resultat. Stiften i kontakten/boxen ser rena och fina ut och ej böjda eller liknande. Men något lurt är det eftersom meddelandet kom när säkringarna togs loss.
av MickeM
Kommer varningen så snart motorn startas?
Eller måste du köra en bit först?

Felkoder i ABS försvinner med att batteriet lyfts, men finns ett fel kommer den ju igen.
Beroende på vad felet är, kan den ju känna av det omedelbart, och därför sätta felkod omedelbart.

Felkoder i SRS försvinner inte med batteriet.
Bara för info.
av hc77
Uppdatering: Konstaterade även att "motorservice erfodras visas i displayen och att motorlampan lyser. Kan även detta bero på problem med ABS-boxen eller har något annat uppkommit?

Problemet med både bromssystem och motorservice kom efter sista gången jag hade loss kontakten till ABS-boxen och sprutade på elektronikspray. Kan jag fått på för mycket spray som orsakat fukt i kontakt/ABS-box? Om jag skruvar loss boxen går det få isär den utan att skära locket på den med kniv eller dylikt för att kontrollera lödningar osv?

Kommer läsa ut felkoder i samband med besiktning, har inget att förlora på att besiktiga den nu ändå. Kan då förhoppningsvis köpa mig en månad till om det inte är så att man får körförbud när motorservice/bromsservice lyser?
av MickeM
Besiktningens utrustning ser inga felkoder i ABS om det var det du menade.
Dom läser mot ISO, och det är endast miljörelaterat. Dvs motorn.

Motorvarningen är säkert pga problem i komunikationen mellan BCM och ECM.
(broms och motorstyrdonen)

Felkoder innan du ev pillar sönder fungerande kostsamma prylar.

Ombesiktning är 100%.
Knappast direkt körförbud om bromsarna fungerar väl i övrigt.
Men det känns som pengar i sjön att besikta så här. Men ....
av hc77
Jag tänkte ta utökad besiktning med e-diagnos och då skall det ingå kontroll av bla ABS.

Måste ändå besiktiga bilen eftersom jag får körförbud vilket fall som helst eftersom tiden för besiktning går ut. Då köper jag mig en månad förhoppningsvis plus att e-diagnos hos bilprovningen kostar 100kr. Det lär väll vara betydligt mycket dyrare på Bila och liknande.

Blir dock inte klok på varför fick upp ytterligare fel efter jag lossat kontakten till abs-boxen och satt tillbaka den. Nu kändes problemet betydlig värre kontra en abs lampa som lös till och från.
av MickeM
Hade du loss batteriet när du lossade kontakten?
Om nej, har du lossat batteriet efter att ha lossat kontakten?
Om nej på andra så gör det!
Då återställs ev felaktiga felkoder.

Men gör det i god tid före felkodsutläsningen.

Personligen tvivlar jag på att en så gammal Volvo har ISO anpassad bromsmodul. (Det finns ISO för broms och transmition också)

Volvoanpassad utrustning har dom inte.
Jag tror dom funktionsprovar bara, men spännande att höra....
Vore ju kanon om bilprovningen kan läsa ABS för billig peng. Jag tvivlar dock, men har gärna fel.
av hc77
Åkte och besiktigade bilen. Till min förvåning så lös inte en lampa/textmeddelande i instrumentering när jag skulle åka iväg så jag tänkte att med lite tur håller det isig i alla fall tills besiktningen är klar men med 500m kvar till besiktningen så tändes de igen :mad:

Bilprovningen läste ut felkoder med för ett tillägg på 100kr (e-diagnostik). Skulle det vara så att de inte fick kontakt med BCM så hade de inte tagit något betalt heller :-)

När han läste ut felkoderna lös både ABS och motorlampa osv och varnade för broms och motorservice erfordras och fick då ut följande felkoder:

Bromssystemet:

0007 Styrenhet, Permanent
000E Styrenhet, Intermittent

Motorstyrning:

A02B, Kommunikation med Motor-ABS, Intermittent

Övrig elektronik:

1A5F, Kommunikation med BCM, ABS bromsmodul, Permanent
1D01, Styrenhet, Intermittent
DD52, Kommunikation med SWM, rattstyrenhet Intermittent

Felsökte även systemet idag med hjälp utav följande schema:

http://xemodex.com/us/pdf/BCM%20Flow%20 ... 005-09.pdf

Fick då fram att jag hade spänning fram till kontakten till BCM och inga fel på jordning osv. Så då talar det för fel i BCM. Dock är det lite flyktigt vad för felmeddelande jag får upp i bilen. Sista dagarna har det hänt att allt fungerar som det skall utan felmeddelanden och ibland varnar det bara för abs och ibland för broms och motorservice erfordras. Känns som att när den tappar kontakten helt och hållet så ger den alla felkoder medans ibland är det bara ABS fel.

Har lyft av batteriet åtskilliga gånger för släcka lampor/felmeddelande.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]