Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har för ca 2 månader sedan införskaffat en S60 T6 AWD 2012 (6-cyl), polestaroptimerad och fint utrustad - riktigt rolig bil!

Problemet är att den drar olja.. Den drar ungefär 1l per 200-300 mil enligt min enkla typ av räkning.. Bilen har bara gått 11500 mil. Jag var och tog ner skyddet som sitter under motorn och såg då att oljereturen (eller turbon?) läcker olja.

Är det vanligt att dom läcker ur oljereturen pga någon kass packning eller är det vanligare att det beror på slut turbo? Hade tyvärr inte tid att kika i intercooler-rören men ska göra det mot slutet av nästa vecka. Bilen går som den ska och den ryker inte överhuvudtaget.

Länk till foton jag tog under bilen: https://imgur.com/a/6eUmLzq
Svårt att se men på sista bilden verkar det väl som att det är något (packningen?) vid turbon på oljereturröret som läcker?
MartinS skrev: mån 03 sep 2018, 13:46 Svårt att se men på sista bilden verkar det väl som att det är något (packningen?) vid turbon på oljereturröret som läcker?
Ja precis.. Tror själv att det är packningen men man kan ju inte vara säker. Det läcker inte när bilen är av så därav har jag inte märkt det :-)
Oschpister skrev: mån 03 sep 2018, 08:56
Paranormal skrev:Jag hade läckage på returen på min, jag märkte inte det förrän det började läcka som bara fan.
1L på 10 minuter ungefär :-D
Ajdå! Vad var orsaken då? Röret eller packning? Turbon var ok? :)
Det var en packning, vet inte om det var den mot turbon eller mot blocket (o-ring).
En trevlig mekaniker på Volvo-verkstan i stan gjorde jobbet och tvättade motor, underrede och hasplåt åt mig :)
I ditt fall ser det ju ut att komma uppifrån så det är nog tätningen där uppe då.
Paranormal skrev: mån 03 sep 2018, 17:14
Oschpister skrev: mån 03 sep 2018, 08:56
Paranormal skrev:Jag hade läckage på returen på min, jag märkte inte det förrän det började läcka som bara fan.
1L på 10 minuter ungefär :-D
Ajdå! Vad var orsaken då? Röret eller packning? Turbon var ok? :)
Det var en packning, vet inte om det var den mot turbon eller mot blocket (o-ring).
En trevlig mekaniker på Volvo-verkstan i stan gjorde jobbet och tvättade motor, underrede och hasplåt åt mig :)
I ditt fall ser det ju ut att komma uppifrån så det är nog tätningen där uppe då.
Okej! Schysst att få det rengjort också.. Kommer du ihåg vad notan slutade på? :)
Paranormal skrev: tis 04 sep 2018, 17:12 Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det landade på för pris :-(
Det var trots allt 1.5 år sedan.
Tack ändå! Packningen lär inte vara tokdyr och jobbet tar nog inte mer än en timme.. Jag tror att jag gör det själv dock, ska in på Volvo imorgon och beställa hem en packning :)
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]