NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jeve
Vi köpte en andra bil i går och sist den fick en service var för två är sedan (19600mil) och 3400mil så den har inte fått den kärlek den förtjänar och nu tänkt jag försöka ta igen lite. Vad har den missat förutom olja? Bilen är en Volvo C30 2008.

//Jonny
Om du inte har fått med någon servicebok så tycker jag du skall fråga A: Säljaren. B: En auktoriserad Volvoverkstad. Din bil kan finnas i en databas. (Men hur kan du veta att service gjordes för två år sedan om du inte har någon bok?) Om du inte har någon instruktionsbok så kan du logga in dig på Volvocars och läsa instruktionsboken digitalt. Du loggar in dig med regnumret.

Du säger "Missat olja". Är det en 1.8 F-motor?
Jag har ingen service bok men kvitton på service som är gjorda och den senaste var på 19600mil och nu har den gått ca 23000mil. Jag har instruktionsbok men där står det inte vad som görs vid varje service.
Servicescheman kan du få av någon välvillig Volvoverkstad. Det finns även i en ganska färsk tråd här på forumet. Grejen är ju bara att din bil finns med i dom scheman som finns här. Även någon debattör här på forumet som har VIDA kan tala om för dig vad som skall göras. Om du säger vad du har för motor blir det mycket enklare.
Om vi håller oss till olja och filterbyte, så skall det göras var 1000 mil eller minst en gång om året. På udda tusental, 1000, 3000, 5000 och så vidare. Detta kan vi kalla Liten service, eller mellanservice om vi tycker det. Stor service eller riktig service där man kollar bromsar, belysning och andra säkerhetsfunktioner, motor och avgaser, däck, kraftöverföring, kylarvätska, styrning m.m m.m m.m gör man varje jämna tusental, 2000, 4000, 6000 mil och så vidare. I den här stora eller riktiga servicen ingår också olje- och filterbyte. Motorn saknar kamrem, den har kamkedja i stället. Det finns inget bytesintervall på den. Man byter vid behov någon gång i framtiden. Däremot har den en multirem, eller hjälpaggregatrem som Volvo kallar den. Den skall bytas vid max 10 år. I ditt fall finns det ingen körsträcka som gäller för den. Det är enbart åldern som bestämmer där.
Om du känner att service och skötsel är eftersatt, så byt olja och filter nu före vintern. Även om det är gjort inte allt för längesedan så är det ändå välgörande för motorn med färsk olja. Speciellt på vintern. Sedan hakar du på körsträckan och beställer en "stor service" när du närmar dig 24 000 mil. Då låter du verkstaden, eller du själv om du har rätt resurser, gå in i serviceschemats intervaller igen och kolla upp allt enligt schemat. Och eventuellt justera det som skall justeras och byta det som skall bytas.
Jag har själv en V70 2.0 F -08. Det är samma motor, men lite större cylinderborrning. Så motorn som sådan kan ha flera likheter, men en V70 är ju något helt annat. Därför bör du vända dig dit där kunskapen finns, på Volvoverkstaden om du inte får hjälp här. Och som jag sa, den som har VIDA har också tillgång till ditt serviceschema. Annars får du be en Volvoverkstad eller Volvocars.
Fungerar AC'n? Det kan vara läge att låta kolla upp köldgasvolymen och eventuellt fylla på nu när bilen är 10 år. Ett annat "känt Volvofel" som inte finns i serviceschemat är igensatt gasspjäll. Det behöver göras rent emellanåt om det inte är gjort redan.
Eftersom du har en F-modell, så vet du väl att du har elektrisk motorvärmare? Det har alla Volvos F-modeller. Använd den när det är kallt. Om ingen har gjort det tidigare, så är det fullt utbyggbart med alla Volvo/Calix tillbehör.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Nu kanske jag är lite väl skeptisk, men vid de tillfällen jag köpt en bil med oklar servicehistorik så har jag bytt allt.

Dvs olja, oljefilter, luftfilter, kupefilter, bränslefilter (det är ofta onödigt, men jag har bytt det i alla fall), samt tändstift där sådana funnits. Kamremmen har bytts om jag inte varit 100% säker på att det inte behövs. Sedan har ventiler kontrollerats. Naturligtvis har även bromsar kontrollerats.

Gör du det själv kostar en fullständig service inte så mycket, och det ger i alla fall mig sinnesro.

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]