Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 var inne på verkstad för plåtjobb i januari 2015 där bla vänster framskärm byttes.

Nu drygt 3.5 år senare har den börjat rosta i skärmkanten och det börjar komma mer eller mindre hela vägen fast där det syns mest är i bakkant.
Höger skärm som fortfarande är originalskärmen har inte en rostfläck precis som resten av bilen. Är alltså endast vänster framskärm som har rost på sig.

Personligen tror jag att det var ett undermåligt grundarbete/rostskydd eller annat som gjordes när den byttes.

Självklart kan man vända sig till verkstaden och klaga men hur stor är chansen att de gör ngt åt det utan kostnad efter 3.5 år?
Bilagor
01.JPG
01.JPG (15.52 KiB) Visad 3421 gånger
02.JPG
02.JPG (15.65 KiB) Visad 3421 gånger
03.JPG
03.JPG (12.84 KiB) Visad 3421 gånger
04.JPG
04.JPG (16.86 KiB) Visad 3421 gånger
Rätt vanligt att det blir lackblåsor, kraftiga stenskott m.m. där redan efter något år samt lackskav pga grus mellan innerskärm och skärmkanten. Tror inte jag sett en enda V70 II med några år på nacken utan lacksläpp/blåsor på de främre skärmkanterna. Antagligen så är det en begagnad skärm (med stenskott runt skärmkanten) som de lackat över och monterat på din bil som inte utförts ritkigt bra. Dessutom så har de missat att montera skyddsfilmen bakom stänkskyddet. Verkstaden brukar lämna 1-2års garanti men du har 36månaders reklamationsrätt på utfört jobb där du har bevisbördan och i detta fall är det inget snack om att jobbet är dåligt men utanför reklamationstiden. Med min erfarenhet så ser jag att detta rostangrepp är långt gånget med gravrost och inget som dykt upp nu, du borde ha sett bubblor, lacksläpp, mörka fläckar m.m. tidigare än 3,5år efter jobbet och tyvärr så har verkstaden ingen skyldighet att åtgärda detta om de inte tar det på goodwill vilket jag tvivlar på.

Jag skulle nog köpt en beggad/ny skärm som lackas upp och bytt själv, ganska lätt att byta på V70 och det är inte så stor yta att lacka så det brukar inte bli så dyrt.
dannesk skrev:Rätt vanligt att det blir lackblåsor, kraftiga stenskott m.m. där redan efter något år samt lackskav pga grus mellan innerskärm och skärmkanten. Tror inte jag sett en enda V70 II med några år på nacken utan lacksläpp/blåsor på de främre skärmkanterna. Antagligen så är det en begagnad skärm (med stenskott runt skärmkanten) som de lackat över och monterat på din bil som inte utförts ritkigt bra. Dessutom så har de missat att montera skyddsfilmen bakom stänkskyddet. Verkstaden brukar lämna 1-2års garanti men du har 36månaders reklamationsrätt på utfört jobb där du har bevisbördan och i detta fall är det inget snack om att jobbet är dåligt men utanför reklamationstiden. Med min erfarenhet så ser jag att detta rostangrepp är långt gånget med gravrost och inget som dykt upp nu, du borde ha sett bubblor, lacksläpp, mörka fläckar m.m. tidigare än 3,5år efter jobbet och tyvärr så har verkstaden ingen skyldighet att åtgärda detta om de inte tar det på goodwill vilket jag tvivlar på.

Jag skulle nog köpt en beggad/ny skärm som lackas upp och bytt själv, ganska lätt att byta på V70 och det är inte så stor yta att lacka så det brukar inte bli så dyrt.
Japp sorry men helt rätt, håller med ovan. Det är rötten. bara byt om du inte vill att cancern inte sprider sig.
Var väl det jag gissade. Har sett ngn liten bubbla innan men inte tänkt på det så mycket.

Nu när bilen skall säljas kikade jag över den och upptäckte att det är värre än jag trodde.

Är som sagt enda delen där det finns rost så det är tråkigt.

Skyddsfilm bakom stänkskyddet, är det en tunn remsa som klistras på skärmkanten och skyddar mot stenskott?
berrabus skrev:
rd350 skrev:Eftersom du har rostskyddsgaranti på din bil (även annars) så ska du påtala det för verkstaden. Dom har ansvar för de delar som dom har åtgärdat. Det som kan bli diskution om är att det inte är genomrostat.
Är en -08 så rostskyddsgarantin på själva bilen är utgången.
Den är 12 år, men som sagt, gäller ju bara rost som kommer inifrån ändå.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]