Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Köpte på Jula ett rattöverdrag för en 100ing och funkar kanon, inget kladd eller fastnade.
Visst det går säker att byta ut ratten mot en ny, men hur länge håller då. Volvo har ju uppenbarligen problem med sina rattar, vilket dom säkert inte vill erkänna det heller. precis som LMM eller gasspjäll... men om de knorrar i USA lite då minsann.. man blir bara arg.
av johfo
Tja...det är ju oxå en lösning. Billigare är ju svårt att komma undan.
Tackar för tipset. Ska nog titta på dom och fundera lite.

Rimfrost - rattmuff på. Tjällossning - rattmuff av.
...och som vi brukar säga - krama varandra i trafiken
Användarvisningsbild
av apersson850
Att det kan skilja så mycket. Det enda som hänt med min läderratt i -94:an är att tråden som den är hopsydd med blev uppsliten och släppte en bit. Gick att limma/knyta fast igen.
Annars ser den bra ut fortfarande, efter över 36000 mil. Fast den är ju svart, förstås.
Användarvisningsbild
av camaro69
apersson850 skrev:Att det kan skilja så mycket. Det enda som hänt med min läderratt i -94:an är att tråden som den är hopsydd med blev uppsliten och släppte en bit. Gick att limma/knyta fast igen.
Annars ser den bra ut fortfarande, efter över 36000 mil. Fast den är ju svart, förstås.
Problem med "rattarna"?

Det är ju ett känt faktum att "rattar" tappar lite av spänsten och formen när dom blir till åren komna. Dom är inte lika runda och goda som dom varit förr. Ibland blir dom lite slappa och hänginga.
Brukar hjälpa med silicon att få tillbaka formen. Skinnet blir lite mer spänt då.
Så det är inte bara Volvo som har problem med "rattarna"..... :wink:

Annars får man väl byta upp sig några årsmodeller och ta en "lågmilare" som inte är så hårt körd.

Snygga och välformade "rattar" gillar väl dom flesta. ;;-O (:-) \;-)
Senast redigerad av 1 camaro69, redigerad totalt 0 gånger.
av johfo
Spänst och form är väl en sak...men när ytskiktet släpper!

Det hette "läderklädd ratt" i broschyren om bilen. Men jag tycker det ser ut som konstläder. Det som släpper är ungefär lika tunt som gladpack och elastiskt som gummi och det som kommer fram under ser mer ut som en väv än som läder.
av Kena
Min började släppa vid 10000 mil och visst jag förstår att Volvo inte vill ha det på godwill för det första är bilen 7-8 år och sedan börjar det ju bli lite mängder nu när inte de nyare rattarna är bra heller. Men vill man att det ska se ut så i beg. hallarna så är det väl upp till Volvo, det finns alltid andra bilmärken att välja på. Kärlek vid första ögonkastet brukar man säga och det gäller nog åxå att sätta sej i en beggad bil om man är ute eftrer en och inte fan blir det kärlek om ratten ser förxxxxlig ut, bland det första man ser när man sätter sej i en bil.
Användarvisningsbild
av Zilv
hade en 2005 ratten började släppa redan vid 5000mil , jävligt sköna rattar kvaliten kass.
av timebandit
Finns det inga snygga nya alternativa rattar som passar bra i våra bilar att införskaffa som inte kostar flera tusen?
Användarvisningsbild
av camaro69
Varför inte en snygg "muff" till "rattarna"? :wink:

:D
Användarvisningsbild
av Nexus
camaro69 skrev:Varför inte en snygg "muff" till "rattarna"? :wink:

:D
Ska den vara slät eller luddig :wink: :wink:

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem