Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
hej jag undrar en sak! jag behöver rakplana min topp efter efter trasig topplockspackning.nu funderar jag på om jag skulle plana lite till typ 1 millimeter finns det några fördelar eller nackdelar med detta.motorn är en 230f som toppen sitter på :idea:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det kommer att bli mer slitage på lager och sådant pga den högre kompression som blir. Fördelen är starkare motor. Lite kortfattat.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Mer slitage på lager??, nja inte gör det så stor skillnad på det med endast 1mm planing.
Fördelen har du rätt i, plus att soppaförbrukningen kan gå ner lite.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Hasse63 skrev:Hur blir det med kamtiderna med 1mm planing, fördel nackdel?
Fördel högvarv, nackdel lågvarv.

Kammen blir något backad alltså, och det flyttar effektkurvan något uppåt i varvregistret.
Användarvisningsbild
av akevolvo
intressant! men hur går det med kamremmen funkar spännaren som den ska när remmen blir längre?
av Addekarlsson
Är toppen inte planad tidigare, och du tar en millimeter, så är det ingen fara för kamremsspännaren.
Börjar du däremot nosa på 2 millimeter, då kan det vara läge att se efter alternativ på kamrem.

Tänk på att mäta så toppen inte är planad tidigare, så du kliver under minsta tillåtna tjocklek på toppen. Minns inte måttet nu tyvärr.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av akevolvo
upps!! :shock: det kan ju vara bra att kolla upp så att den inte är planad innan.hade inte en tanke på det... men det är ingen som har måttet på en oplanad topp!!
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
146,1mm skall vara det oplanade måttet.
Minimum efter bearbetning 145,6mm.

Min 530-topp är planad 2,5mm........ funkar fint. ;)
Användarvisningsbild
av akevolvo
kanon!! jag bara undrar det är inga problem med spikningar vid så mycket planat??

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]