Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
#1267150
Hej,

För mig som jobbat hela sommaren är det helt ok att det snart är vinter. Ni andra kan vänta några veckor med att svara på min fråga om det känns bättre :-D

Efter att i alla år ha åkt dubbfritt tänkte jag nu kliva över på dubbade däck istället. Gissar på att XC90 är en tillräckligt tyst bil för att kunna hantera extra däckljud, vilket inte har varit fallet med mina tidigare kärror.

Vad kör ni andra på för däck? Någon modell ni anser att man borde passa sig för? Kinkig för ljudnivå och kör ofta med tung last.

Frågan gäller för min del 275/40 R21.
av V70_2005
#1267155
Det var rejäla fälgar! Jag kör Hakka med dubb men har 18’’. Funkade väldigt bra på två fjällresor i vintras.

Sparsamhet som rättfärdigades av att ju smalare vinterdäck desto bättre.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1267193
Jag kör med 8-Spoke Silver Diamond Cut fälg 21” med HAKKA 8 dubb 275/40/21 . Väldigt nöjd med fälg och däck.
av Sliper
#1293451
Tänkte lyfta tråden lite.
Köpte en XC90 2018 med luftfjädring och behöver köpa vinterdäck till den men är lite osäker på vilken dimension jag ska välja.
Står mellan 19” och 20” tror jag. 21” blir nog lite väl stötigt?!

Ni som kör/kört 19”/20”, hur upplevde ni komforten? Vill helst hitta en balans mellan komfort och utseende...
av stevvee
#1293487
Åker 20” 255/35 på min V90 och upplever inte den som stötig. Så din xc90 borde aldrig kännas stötig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Tiimpan
#1293524
Kör 255/45-20 dock på Xc60 men upplever inte den som stötig.
av Hypoxia
#1293705
Jag landade till slut med Hakka dubbat på mina 21", har dubbla uppsättningar Inscriptionfälgar. Med luftchassi så upplever jag ingen som helst skillnad i stötighet jämfört med sommarpuckarna, dock låter det givetvis mer som alltid med dubb.

Upplever däremot bilen som markant mer halfotad än mina tidigare bilar, men det är väl priset man får betala med så pass breda däck.

Senaste bilarna var Passat Alltrack resp. Suzuki Grand Vitara, båda med samma vinterdimensioner som sommardäcken dvs ungefär 4 centimeter smalare än det som som sitter på Volvon.
Båda dessa bilar går som tåget även med dubbfritt (som jag kört i alla år). Blev med andra ord rätt förvånad när jag klev över till dubb på XC90 och förväntade mig en riktigt snöracer men fick en betydligt mer sladdvillig (i dess negativa betydelse) bil än förväntat.

I ärlighetens namn så ligger Passaten högre upp på min vinterlista än XC90 som varit en riktig besvikelse som vinterbil så här långt.
Med nya låskistor i bakdörrarna på torsdag, Calixladdare som precis blivit installerad och lite tillvänjning med dubbdäcken så blir det säkert bättre :)
av least
#1293736
Undrar om du inte har lite väl breda däck på bilen, känns som att bilens relativt låga vikt inte orkar pressa ner däcket i snön på ett behagligt vis?
Särskilt som du beskriver bilen som hal...
av Sliper
#1293754
Tack för svaren, verkar som att 20" är helt ok trots allt.
275x45x20" blir det. Jag har alltid kört med dubb, så blir nog att köra med det igen, vill ju få stopp på åbäket vid ishalka... eller vågar man prova friktion? Antar att det blir rejält tystare inne i bilen då.
Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]