- sön 26 aug 2018, 16:44
Jag gav mig på att försöka byta stötdämpare fram på min S80 -07. Jag tacklade passagerarsidan men fick ge upp för att jag inte lyckades och lämnade bort jobbet till Volvo. Nu med nya dämparna på plats har bilen börjat klonka, fast på förarsidan. Ljudet kommer när man kör t.ex i ett gupp så att fjäderbenet komprimeras snabbt, dvs krävs lite större gupp, det sker inte alltid. Har för mig det också klonkat när man sneddat över mindre gupp, men inte heller där sker det alltid.
Fjäderbenslagringarna byttes samtidigt och hjulinställning gjordes. Jag behöver bilen på tisdag e.m. då jag ska resa iväg en längre sträcka så jag tänkte försöka påskynda felsökningen lite. Finns det något jag skulle kunna kolla själv och hur? Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna bli dåligt så plötsligt och som bara låter ibland.
Fjäderbenslagringarna byttes samtidigt och hjulinställning gjordes. Jag behöver bilen på tisdag e.m. då jag ska resa iväg en längre sträcka så jag tänkte försöka påskynda felsökningen lite. Finns det något jag skulle kunna kolla själv och hur? Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna bli dåligt så plötsligt och som bara låter ibland.

- By villiamdannberg940