Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1262913
ER skrev: tor 02 aug 2018, 22:28
SBergdahl skrev: ons 01 aug 2018, 18:51 Med bixenon stör inte uppstarten så enormt tycker jag själv. På en bil med fast halogenhelljus däremot är det rätt irriterande.. LED ska inte riktigt vara ikapp xenon än vad gäller ljus, särskilt om man går upp på 75 W, men det är bara en tidsfråga.
Beror på vilken prisklass man siktar på. Tex är NBB225 med xenonkonvertering svårslagna i lumen/krona och lux/krona man får ut.
Ex mina NBB225 med 75w xenon pressar ur sig 6500lumen/st, totalt 19500lumen och lyser drygt 1-1,2km med hyfsad bredd. Sämre ljusbild med D2Y lampor vid test vs H1:or
Dom drar lite över 10A/st i starten och sen runt 7-7,5A/st

Budgetljus som PBE225 (och dess kopior) på 120W krämar ur sig 7200lumen så det matchar lätt NBB225 med 75W xenon. Effektförbrukningen på dom är uppmätt till 90W och ger att dom drar ca 7,5-8A/st konstant. Även luxvärden motsvarar detta och många gillar den mer homogena ljusbilden LED ger.

Mellanklassens NBB Polar Blue R220 har inga problem med ett NBB225 med 75w xenon när jag fick testa en V70 -10 med dessa ljus vs. min XC .

I tungviktarklassen(inte viktmässigt utan vad man får ut ur dom) har varken Vision X Light Cannon 8.7" 168W multiled med uppmätta 12000:ish lumen eller NBB 225 Alpha full LED 165W med uppmätta 8500lumen inga problem att köra över xenonkonverteringar i Hella 3003 el. NBB 225 Alpha.
Båda dessa har solida luxtal på respektabla distanser och bredder xenonkonverteringar bara kan drömma om och närmare varandra i prestanda än vad lumen ger sken av.

Är övertygad om att det är en så solid uppgradering från 3xNBB225 med 75W xenon till 3xNBB 225 Alpha LED 165W att jag vågade mig på detta att byta xenon mot LED. Synd att VX Light Cannon 8,7" multiled 168W är lite väl djupa samt för stöldbegärliga bara.
Ända xenon fortfarande har är lux per ampere man matar in i drivenheten/lampan och lite billigare då PBE225 ligger runt 2000kr/st och 75W konvertering plus lykta ligger på runt 1700kr/st.

För helljuset så övergav jag xenon för nåt år sedan utan att idag ångra det med bredare ljusbild med LED än vad xenon kan ge och maxeffekt direkt utan knussel med extra relä och kablar för att det skall fungera i längden.
Extraljus blir en annan femma då du kan bygga något helt annorlunda med LED där. Snart kommer väl även de enklare ljusen ikapp och slutar att bara sätta en massa dioder med en lins framför sida vid sida. Reflektorer kan göra underverk även där. Då blir det spännande på riktigt.

Men för konvertering av ljusen på bilen lär xenonkitten fortfarande kunna leverera mer ljus med uppoffringen uppstartstid. Särskilt om man kliver upp i effekt. Min poäng var att storleken på den uppoffringen varierar lite beroende på om det är enda ljuskällan framåt eller om halvljuset följer med upp och hjälper till - då får man ju en del av ljuset direkt och resten fylls i första sekundrarna istället för att det inte är något först.
av byggdinvolvo
#1263050
mikebike skrev: tor 02 aug 2018, 19:51
byggdinvolvo skrev: tor 02 aug 2018, 19:40 Jag vet vilken bok du pratar om. Den sitter fast i ett fack i bilen så man inte ska ta ut den i onödan.
Man kan ha den i mobilen också, så slipper man nöta på pappersboken. ;-)
Bueno Volvo och spanskt text, mucho kul... ;) Jag laddade ner en spansk app av misstag för just XC60 hittade ingen bra svensk app för mobilen. Känner någon till någon tar jag gärna emot förslag. Ska se om jag hittar bild på de helljus jag tänkte också. Jag tror det är så enkelt så det är H7-bas till helljusen och H4 till halvljusen men jag vill ha LED i dimljusen också där vet jag inte vilken bas det är. Men jag ska som sagt börja med att kolla hur man ens kommer åt lamporna det går inte det "vanliga vägen" men handen ner i motorhuven där får inte ens en liten hand plats.
av byggdinvolvo
#1263052
Dimljusen med såndär konkvav lins måste ju ge helt tokigt ljus med helljus i LED. Det är ju en förstoringslins som med kraftiga helljus kommer bli starkare än helljusen gissar jag. Vi får se om jag får till helljusen till att börja med det är viktigast.
Användarvisningsbild
av ER
#1263055
Mer ljus ja, men inte värt besväret att få tex 5000lumen/st med tex 50W xenon mot 3000 lumen/st med Luxstar 8G.
Är ju inte bara plugga in och köra på direkt om man vill undvika elfel och andra fel orsakade utav felaktig montering utan transientskydd och separata reläer och elkablar dragna utan att orsaka dyra skador senare. Med LED så är det bara koppla in och köra. Lyser dessutom bredare med LED än med xenon pga ”diffus ljusbild”. Vill man ha längden så finns inget alternativ till extraljus.

Bara titta på VX XPR med iris optiken så ser du hur det skall göras för maximalt ljus på vägen med små reflektorer.
av byggdinvolvo
#1263111
Finns det även LED att ha inuti bilen som är att rekommendera eller blir det för mycket? Det finns ju lite men man hade kunnat lysa upp något mer jag funderar ju på en takramp men den passar inte riktigt även fast jag beställde den mest slimmade så får jag inte riktigt den att passa jag har även en 40" från förr som passade i grillen men vet inte om den skulle funka i denna då får jag byta grill men det är ganska praktiskt och subtilt att ha en strålkastare bakom grillen för hur som hur så förstör man ofta utseendet på det flesta bilar när man monterar strålkastare eller ljusramp som jag tänkte. Jag har även två strålkastare som jag sparat från min förra bil där jag aldrig installerade dem men jag känner inte att de heller passar. Det är som jag ser på det. Någon som känner igen sig?
av jovani
#1265684
Jag har 60W H9 4300K xenon kit inkl balaster INUTI lamphuset i mina bi-xenon lampor! Ja de får plats och locken sitter där.
Lyser så bra att man inte behöver mer ljus.
av Henkan
#1266046
PatrikPiteå skrev:för att återgå till ämnet på min V60 -15 med aktivt helljus vad behöver jag för LED konvertering för att få det att funka ?
Se mitt inlägg, nr 11.
av jovani
#1266091
Om du konverterar bort H9 halogenen mot LED så får du ju inte djupare/längre ljusbild, men du får mer ljus framför bilen....och vad skall du med det till? Finns arbetsbelysning 9w för 129kr att köpa isf. om det är detta du är ute efter.
Hela grejen med att stoppa in t.e.x xenon i bilens orginal helljus är just att ÖKA djupet/längden/bredden på just helljuset och inte montera på extraljus.
Volvos xenon halvljus är ett av de absolut bästa i bilvärlden.
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljus ... o-v60-2016
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljus ... lvo-v60-cc
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]