- fre 10 aug 2018, 10:10
#1264168
Hej alla bilentusiaster!
Bilen ovan lämnades in på 18000mil service på mindre verkstad där de gjorde enligt serviceschemat samt bytte/spolade? oljan i automatlådan. När den hämtades ut kändes den inte som innan.
Motorljudet är annorlunda, dieselknackandet låter "hårdare, råare", speciellt när man startar och gasar iväg. Den har heller inte samma kraft, märks speciellt vid högre hastigheter, speciellt vid omkörningar. Då växlar den ner, när man tidigare kunde ligga kvar på 6an. Tycker också att den håller lägre växel vid samma hastighet än tidigare runt 60,70,80 km/h. Runt 1800 rpm på 4, 5, 6 an känns småryckningar vid jämn gas, oavsett om man är i läge man eller aut, både på plan mark och svag uppförsbacke. Eventuellt är det mer vid varm motor/växellåda. Det spelar ingen roll vilken mängd bränsle det är i tanken eller vilket märke.
Verkstaden har fått tillbaka bilen och de säger sig ha kontrollerat så allt står rätt efter kamremsbytet. De hittar inget läckage heller. Deras diagnostikverktyg, Autocom?, visar inga fel och vill/vet inte vad de ska göra ytterligare.
Jag har Vida/Dice och det finns inga felkoder där heller, har även tittat på realtidsvärden på div temperaturer, tryck, och är/börvärden när jag har kört men hittar inget som avviker just då. Momentet i TCM går upp till 440Nm vid acceleration, vilket borde visa att optimeringen ändå är där fastän den inte har samma drag som innan. Oljeräknaren är resettad.
Vad kan man leta efter för avvikande parametrar?
Var rent fysiskt ska man fortsätta felsöka?
Jag har sökt efter liknande trådar men inget som riktigt stämmer med detta.
Tacksam för feedback.
Med vänliga hälsningar
Pekka
Bilen ovan lämnades in på 18000mil service på mindre verkstad där de gjorde enligt serviceschemat samt bytte/spolade? oljan i automatlådan. När den hämtades ut kändes den inte som innan.
Motorljudet är annorlunda, dieselknackandet låter "hårdare, råare", speciellt när man startar och gasar iväg. Den har heller inte samma kraft, märks speciellt vid högre hastigheter, speciellt vid omkörningar. Då växlar den ner, när man tidigare kunde ligga kvar på 6an. Tycker också att den håller lägre växel vid samma hastighet än tidigare runt 60,70,80 km/h. Runt 1800 rpm på 4, 5, 6 an känns småryckningar vid jämn gas, oavsett om man är i läge man eller aut, både på plan mark och svag uppförsbacke. Eventuellt är det mer vid varm motor/växellåda. Det spelar ingen roll vilken mängd bränsle det är i tanken eller vilket märke.
Verkstaden har fått tillbaka bilen och de säger sig ha kontrollerat så allt står rätt efter kamremsbytet. De hittar inget läckage heller. Deras diagnostikverktyg, Autocom?, visar inga fel och vill/vet inte vad de ska göra ytterligare.
Jag har Vida/Dice och det finns inga felkoder där heller, har även tittat på realtidsvärden på div temperaturer, tryck, och är/börvärden när jag har kört men hittar inget som avviker just då. Momentet i TCM går upp till 440Nm vid acceleration, vilket borde visa att optimeringen ändå är där fastän den inte har samma drag som innan. Oljeräknaren är resettad.
Vad kan man leta efter för avvikande parametrar?
Var rent fysiskt ska man fortsätta felsöka?
Jag har sökt efter liknande trådar men inget som riktigt stämmer med detta.
Tacksam för feedback.
Med vänliga hälsningar
Pekka
Xc70 Summum -13 D4 Polestar aut.