Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av edd
Jag är ute efter en lite billigare andra bil, t.ex. V70, bensin, gärna automat. ca.40 000kr.
Vilka motorer, 2,4, 140hk/170hk, 2,4t, 2,5t, manual/automat, årsmodeller är att rekommendera för ett så felfritt ägande som möjligt? Typfel att kolla efter osv?

Tacksam för alla råd och tips!
Användarvisningsbild
av Någonting
Turbo-motorerna har inga större problem, men med det sagt så betyder extra delar alltid fler saker som kan gå sönder så hoppa över de om du verkligen inte bryr dig om den extra effekten. Tror att turbo-bilar är överrepresenterade med defekta gasspjäll. Sugmotorerna är också mindre skräckinjagande att meka med själv då det inte finns ett turborör som ligger tvärs över motorutrymmet.

För att undvika dyra reparationer bör du välja en bil som inte har/är följande:
  • En bi-fuel (dyra reparationer, dyrare service och dyrare besikningar).
  • Har nivåreglering eller four-c (bi-fuel har nivåreglering som standard)
  • Bilar med larm kommer att få problem med detta, om du ska köpa en med larm så se gärna till att detta är fixat senaste åren.
  • AWD-bilar brukar få problem och får i bästa fel en ej-fungerande fyrhjulsdrift, i värsta fall kan bilen kännas ostabil och dunka vid körning om den är trasig.
Värt att veta är att airbag på passagerarsidan inte är standard, ej heller anti-sladd på modellår innan 2005 (många märker även annonserna fel och hävdar att bilar med endast antispinn har antisladd. Om bilen är av årsmodell 2004 eller tidigare så bör du se till så att det finns en knapp där det står DSTC på längst ner på mittkonsolen. På bilar med airbag på passagerarsidan så går den att koppla ur med nyckel på 2005 och nyare.

Kopplingsbyten på manuella bilar är inte jätte-vanligt (speciellt inte på 140/170hk-bilar) men det är dyrt, kostar ca 12-15 000 kr.

Kamremsintervall är 16 000 mil eller 10 år på bilar till och med 2004, 18 000 mil eller 10 år på bilar av modellår 2005 och senare. Alla bilar som nu säljs ska ha genomgått minst ett kamremsbyte.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Hur många finns det utan larm? Men ja sirenen börjar strula förr eller senare när batteriet börjar läcka.

Turbon fick det nya bättre gasspjället tidigare men 2004 och framåt kvittar det. Då är de största modellfelen också åtgärdade. På det stora hela är nog det mesta andra mer kritiskt för eventuellt strul med bilen än turbo eller inte. En bil med sugmotor är lite billigare i inköp och skatt dock.

Tidiga face-lift fick gärna dimmiga strålkastare då de började med plast då. Lätt att se. Lätt att fixa om det är på utsidan, rätt hopplöst på insidan.

Känn noga att automaten växlar som den ska och mjukt. Spola den sen om du tänkt ha bilen ett tag. Volvo hävdar att det inte behövs så oljan i många bilar är miserabelt sliten vid det här laget.
av MickeM
Man kan säga att hellre ett gott underhållet långmilat ex med en hel del nya (och dyra) delar, än ett ex med låga mil, och troligen så gott som oåtgärdad.
Tiden käkar mer än man tror, och +50,000mil är inga problem på en hyffsat underhållen drivlina.
Sikta på 2005 eller nyare, för då är nästan alla barnsjukdomar borta. Slitvargar ordentligt!

En V70N (Edit: med sugmotor) till salu för 40,000kr får du:

En 2007 i väldigt gott skick.
En 2006 i alldeles utsökt skick. Onödigt dyr! Säljaren är optimistisk i överkant.
En 2005 med helt överoptimistisk säljare. Sannolikt rejält överprisad, eller skick nått så i hästväg!
En 2004: Säljaren har noll koll. Kopiöst prutläge på en troligen jättefin bil. Annars, titta på en annan.
En 2003: En säljare du kan hånskratta åt. Prissänks snart kopiöst, eller förblir osåld.
En 2002 och äldre: En total idiot till säljare! Går inte att resonera med sådana typer.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av Andreas12
Vad jag kom fram till när jag skulle köpa var 04an bästa årsmodellen.
Innan dess mätarfel o gasspjäll.
05-ändrades hjulupphängning upplever att dom är mjukare.
Samt nytt elsystem o bla problem med databox som blev fuktskadad pga täppt avrinning vid rutan, gäller 05 o tidiga 06.
Antisladd är bra men verkar vara vanligt fel med bromstryckskontakterna.
I mitt fall blev det en tidig 06a utan larm pga mycket bra pris..
Är nöjd än sålänge men även denna har börjat varna för bromstryckskontakt nu..
av MickeM
Bromstryckskontakterna har ofta bara oxiderad kontakt.
Speciellt bland de som inte begriper att man ska ge F-N i hejdlösa motortvättar....
av Andreas12
MickeM skrev: tis 28 aug 2018, 19:51 Bromstryckskontakterna har ofta bara oxiderad kontakt.
Speciellt bland de som inte begriper att man ska ge F-N i hejdlösa motortvättar....
Har provat rengöra samt sprutat elektronikspray men kommer igen så blir givarebyte. Sen kan det säkert vara en sådan orsak ganska ofta
Användarvisningsbild
av SBergdahl
MickeM skrev: tis 28 aug 2018, 17:30 Man kan säga att hellre ett gott underhållet långmilat ex med en hel del nya (och dyra) delar, än ett ex med låga mil, och troligen så gott som oåtgärdad.
Tiden käkar mer än man tror, och +50,000mil är inga problem på en hyffsat underhållen drivlina.
Sikta på 2005 eller nyare, för då är nästan alla barnsjukdomar borta. Slitvargar ordentligt!

En V70N til salu för 40,000kr får du:

En 2007 i väldigt gott skick.
En 2006 i alldeles utsökt skick. Onödigt dyr! Säljaren är optimistisk i överkant.
En 2005 med helt överoptimistisk säljare. Sannolikt rejält överprisad, eller skick nått så i hästväg!
En 2004: Säljaren har noll koll. Kopiöst prutläge på en troligen jättefin bil. Annars, titta på en annan.
En 2003: En säljare du kan hånskratta åt. Prissänks snart kopiöst, eller förblir osåld.
En 2002 och äldre: En total idiot till säljare! Går inte att resonera med sådana typer.
Du har en väl optimistiskt bild av vad man får för 40k. Om nu inte prisbilden skiljer sig mycket mellan landsändar. Jag har iofs aldrig försökt ha pejl på vad en sugmotor går för..
av MickeM
Edit:
"SBergdal" har rätt. Jag var otydlig med att mitt lite skämtsamma prispekande ovan enbart gäller sugmotorer.
(Eftersom det styrdes in på sådana)
Det kan alltså skilja 10,000kr på ett ex med sugmotor och tex en XC70 i identiskt skick.

Jag är "blocket-beroende" och anser mig ha bra koll på vilka som blir sålda och vilka som blir kvar. Medföljer också många vid ev köp som stöd. Har också ringt på massor av annonser åt samma personer, och mönster uppstår.
Det är mååååga som tror bilen är värd massor för att den är nyvaxad. Typ.
"Alltid handtvättad" hallå?

Men det kan absolut vara värt att köpa en väl över medelpris, om den är mycket väl underhållen. Det är sällan dom billigare exemplaren som också "drar ner medelpriset".
VARFÖR man vill ha bra betalt är ju avgörande, men det är verkligen inte guld i (minst) 11år gamla Volvo.
Många tror det.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av edd
Tack för alla utförliga tips!

En gammal V70 som är servad och omhändertagen vågar man alltså köpa även om den kan ha över 30.000mil på mätaren?
Antar jag rätt att S60 är ungefär samma bil som V70 med drivlina osv. ?
Måste börja söka om jag hittar några bra exemplar.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]