Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crane
Hej!
Jag håller på att bli tokig på mina spindelleder...

Hade mycket glapp lite överallt i framvagnen och läckande dämpare så bestämde mig för att byta allt. Beställde delar från tyskland. Nya spindellederna hade sexkant i mitten på tappen i stället för torx som orginal hade. Märket är Vaico. Är det ett skitmärke? Först var det ett helvete att få i undre tappen och när jag nu ska dra åt dem så drar jag runt sexkantshålet tämligen omgående. Jag drog med kort ringnyckel och en sexkantsbitshylsa som mothåll liggandes på asfalten på uppfarten så att jag på något sätt dragit för hårt utesluter jag då den fortfarande glappar. Finns det något trick vid åtdragning? Läste att man skulle dra med 50nm så jag hade momentnyckeln på mothållet men den slog aldrig i från.

Vad gör jag nu?

Antar att jag behöver köpa nya spindelleder av bättre kvalitet och byta igen? Hur är biltemas spindelleder? Vparts?

Ibland vill jag inte vara hobbymek....
av Andreas12
Vet inte riktigt vilken ordning du gjort det.
Brukar lyfta båda framhjulen
I med bottentappen o på med muttern lös.
Sen tvinga ner bärarmen o sikta in ovantappen
Annars är bottentappen ganska svår.
Är inte så att din insexa är sliten/billig variant alt fel storlek?
Har varit med om många ggr att själva insexan glappat, sen provar man med en dyr variant o då funkar det.
av Crane
Det är alltså inte min kamasa sexkanshylsa som är rund utan innerdelen i spindelleden.

Jag hade båda hjulen i luften men tryckte inte ner länkarmen medans jag drag fast muttern. Det är ju glapp som jag för handkraft kan vicka på så jag tog för givet att det bara var att dra åt. Menar du att man måste dra ner allt så "glappet" är på nedersidan innan man kan dra åt?
av Andreas12
Nä mena att det är lättare att sätta tappen nere innan tappen uppe , då du skrev att du hade ett helvete att få dit nedre tapp.
Kanske misstolka det att du bara hade problem med muttern?
Där ska man som du gjort hålla emot med insexa .. men muttern ska gå lätt på tills det blir spänning.
Kamasas brukar hålla en god passform så där är nog inte problemet..
Kommer du åt att hålla i tappen med en tex muttertång? Man sabbar gängorna men det är nedanför så blir inte problem förrän nästa byte o då kapar man av det skadade.
Alt prova slå in en torx som är lite förstor..
Då formar den nya spår i det runda hålet.
Har aldrig haft problem med insexan. var muttern väldigt trög ?
Tänker om gängorna är skadade.
Glappet borde vara på nedre del mellan bärarm o muttern. Är glappet mellan bärarm o själva leden är något väldigt fel
Bärarmen vill självmant uppåt om allt är ok
Är båda konade hylsorna på leden?
En på ovansida o en sitter på muttern om jag minns rätt
av Andreas12
Vet ej hur biltemas led är idag men innan var dom katastrof.. splinesdelen var för stor o skiljde sig i mått på två st tagna ur samma hylla, fick slipa ner den för den skulle passa.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Splinesdelen brukar skilja sig rejält på pirat mot original, kostnaden är ändå inte enorm för volvodelar, iaf inte spindelled
av Crane
Att slå in en Torx fungerade utmärkt. Tack för den iden!

Nu har jag ett återstående problem.
Jag har bytt fjäderben, länkarmar, spindelleder och krängningshämmarna fram. Jag har inte bytt styrleder.

Innan jag bytte kände jag inget konstigt med styrningen annat än att den kändes seg som en pråm.
Nu efter byten och efter hjulinställnigen är styrningen knäpp. Den fungerar bra till man kommer ut på större rattutslag för då drar den ut till max rattutslag och man behöver jobba för att få in den. Den vill liksom inte räta ut sig i av sig självt som styrningen gör normalt.
Ska jag reklamera hjulinställningen? Behöver jag byta styrstag med? Håller jag kl9 och kl3 känner jag ett minimalt glapp vilket jag antar är styrleden. Men jag hade ju inte sådana här problem innan.....

Tack för all hjälp!
av Andreas12
Innan dom gör hjulinställning känner dom över så glapp ej finns.
Mätningen är enormt känslig, såpass att en tumme mot däcket ändrar värde.
Hur kändes den efter bytet o innan hjulinställningen?
av Crane
Jag körde tyvärr inte till hjulinställningen själv. De lilla jag körde bilen efter bytet kändes inget konstigt men jag rattade inte nämnvärt heller så felet kan ha funnits innan hjulinställningen med.
Men borde inte verkstaden märkt om något var knasigt i framvagnen?
av Andreas12
Det borde dom,
Sen kan det vara utrustning som mäter fel.
Bara att du känner glapp själv borde dom märkt o avbrutit.
Har även hänt att däck har gjort att det blir just så men det borde känts tidigare.
Råder dig att prata med verkstan.
Är dom seriösa kollar dom att allt verkligen är ok.
Du borde även fått ett papper med värde innan o efter på alla vinklar.
Får du fel bes man går bilen ej igenom när ratten ej går tillbaka själv .

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

@fjohan82 , Låter tyskt och bra(?) :-) […]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]