Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
Hej!

Har de senaste gångerna jag åkt E20 norr och söderut fått konstiga frågor från bilens navigationssystem. Under sommarens långresa genom Europa kan jag inte dra mig till minnes en enda gång som det inträffade, så frågan är om det är kopplat till specifika förhållanden längs E20 (som gör så att navigatorn "buggar") eller om det är något annat.

Problemet:
Jag blir formligen dränkt av meddelanden av typen "Alternativ resväg +XX min, +YY km" dvs ruttändringar som gör min resa längre ur alla perspektiv.

Tror inte att jag ljuger om jag säger att jag klickade "Avböj" åtminstone 25 gånger under resan norrut i söndags (se bilden).
Varför skulle jag vilja ta en väg som är 35 minuter längre och 35 kilometer längre? Jag har navigatorn inställd på att välja snabbaste rutten, kollade för säkerhets skull eftersom tanken slog mig att bilen kanske ville leda ut mig på någon slags scenic route.

De flesta är bara + några minuter och något längre sträcka, men de kommer upprepade gånger. Extremfallet var just den som bilden visar som vägrade ge upp trots ett tiotal "Avböj" innan jag avbröt pågående vägvisning och skapade en ny lite senare.

Tankar och idéer från er andra?
IMG_0572.png
IMG_0572.png (2.82 MiB) Visad 944 gånger
Jag har haft samma problem på E20 i våras.
Av någon anledning hade den fått för sig att en del av vägen i Alingsås var avstängd och ville leda mig runt, fick en ny fråga varje gång jag passerade en avfart.

När jag väl kom förbi den den (icke) avstängda vägen som var markerad svart i navigatorn så fungerade allt som vanligt.
Ah, Hova skulle mycket väl kunna vara boven i dramat.
Kanske till och med är så att vägen faktiskt är avstängd och trafiken leds om i veckorna, men inte under kvällar och helger?
Tidigare i våras så blev vi omledda på vägen hem, men nu i helgen så gick trafiken som vanligt.

Å andra sidan:
Om bilen verkligen tror att vägen är avstängd så borde jag ju inte ens få frågan om jag vill bli omledd utan den automatvalda rutten skulle gå runt avstängningen. Istället borde instruktionen vara "Gör en U-sväng när det är möjligt" så snart som jag passerat avfarten till omledningen. På vägen hem fick jag som sagt massor med frågor om jag ville välja en längre väg (ett tjugotal av bilden i första posten) redan innan jag kommit fram till där trafiken brukar ledas om.
Uppdateringen av trafikinformation är långt ifrån 100%-ig i Sverige. Det verkar Volvo vara medvetna om, och ger därmed bara förslag om andra vägar.

Jag har själv fått förslag som varit minst sagt idiotiska i min XC90. Lyckligtvis är det bara förslag, så jag behöver inte acceptera dem.
det går väl att ställa in hur mycket info du vill ha ifrån gps´en!!

hade samma fel i somras fast åt andra hållet....dvs ingen info alls ifrån den, hittade då nån inställning och wips….massa mer info plus att den la om rutten pga stillastående/långsam gående trafik....
räddade mig ifrån att hamna i milslånga köer under min resa till Kroatien

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]