Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Det här har jag också funderat på varför det känns som att ratten inte har kontakt med hjulen. Hade en passat på jobbet med en helt annan känsla, dock det enda jag tyckte var bättre på den.
av ake850
Precis Kena. Just den där känslan av att ratten inte är kopplad till hjulen jag menar.

Och neutral styrning behöver inte var detsamma som känslolös styrning.
Det behöver inte vara servoverkan heller då en 240 utan servo lider av samma problem.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har du möjlighet så kan du prova att byta till fälgar från en 2/7/940 och se om du tycker att det blir bättre. Lite större styrradie kanske löser ditt problem. Ligger den på 0 eller väldigt nära vilket jag tror att den gör original så får man en väldigt "död" känsla i ratten.
av Kena
Tror inte ni hänger med på vad vi menar. Känns ju typ som att det skulle sitta en mjuk gummikoppling någonstans på vägen mellan ratt och hjul. Tänk ett knutkors där korset skulle vara gjort av gummi.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det sitter ju 2 knutkors på rattstången med tillhörande gummibussningar. Vissereligen är dom ju inte speciellt mjuka, men det påverkar säkert lite jämnfört med stel stång som t ex 2,7 och 940 har.

Men jämnför man 85x70 med äldre designer som t ex 740 eller 940 så är det ju faktiskt riktigt stor skillnad på både väghållning och styrkänslan, där 740/940 ofta kan upplevas som rena båtar i jämnförelse.
Men några sportbilar i den bemärkelsen är det inte, och har aldrig utgett sig för att vara. Själv klassar jag dom som "roliga familjebilar med potential" :)
av Kena
Jo jag har haft både 2 & 740 före V70:in som vi har nu. Man kan väl säga att 240 är 1800 tal, 740 1900 tal och V70 någonstans början på 2000 talet vad gäller väghållning. Men styrkänslan tycker jag man hade kunnat önska lite mer av på V70. Lite som att styrlederna skulle vara gjorda av gummi.
av c7098
Får väl säga att på min så är styrkänslan helt godkänd, dock kunde den vara snabbare i själva styrningen och vändcirkeln är rena katastrofen. Högerstyrd C70 med fjäderbensstag.
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]