Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av marbling
Håller på att fixa lite rost+att rostskydda min 780.Har googlat,men hittar ingen riktigt bra info.Vad har ni för erfarenheter?Rengöring av tröskellådor inuti?Vill görsöka göra det så seriöst som möjligt,innan Tectyl.
Blåsa med tryckluft?Räcker det?
Spola igenom dom,men ngn form av rengöringsmedel,kan jag tänka mig,men vad?
Lacknafta,Rödsprit,avfettning,rostätare,syra
?Ska ju helst vara ngt som självdunstar.
Vad har ni för tips?
Senast redigerad av 1 marbling, redigerad totalt 0 gånger.
Nästa gång du byter olja i motorn så "återanvänd" en del av den oljan du tappar ur och använd en vanlig oljekanna med pip och pumpa in lite olja. Även i dörrarna och bakskärmskanter. Alla former av Tektyl har den egenskapen att den lägger sig utanpå och hindrar inträngning. det funkar på nya bilar, men inte på gamla som redan har börjat rosta. Oljan "förenar sig" men rosten (den "kryper" in i alla spalter och skarvar) och hindrar effektivt att rosten sprider sig. Nackdelen är att oljan torkar inte utan förblir flytande tills det dunstat eller försvunnit genom avrinning. Så man får torka av då och då och pumpa i lite nytt varje år, men det rostar inte mer. Du kan ju även använda ny olja, det blir alltid en "skvätt" över som ändå blir stående. Så slipper du risken med "svart" olja. Vill du vara riktigt miljövänlig så kan du använda rå linolja. Den torkar inte heller, inte inuti balkar och dörrar i alla fall. Just det där med att det torkar är problemet, då stänger det in den rost som alltid finns i gamla bilar
Hagmans TO3 är ett tunnflytande oljebaserat rostskydd som funkar bra inuti trösekllådorna och finns att köpa billigast på JULA. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-621020/
Blås gärna ur tröskellådorna med trycklyft då det brukar samlas en del sand i dom och då speciellt i det nedre hörnet mot hjulhuset bak, Sitter en gummiplugg i hjulhusen både fram och bak

Se till att det är torrt i tröskellådorna innan du rostkyddar, Har bilen stått ute i regn så rinner vattnet som kommer in i ventilationsgallret framför vindrutan ner i tröskellådorna och ut genom hålen som går längst med tröskellådan.

En sån här slang fungerar utmärkt tillsammans med sprayburk vid rostskydd av hålutrymmen.
Jag köpte 2st men det gick att återanvända slangen flera gånger om jag vände burken upp och ner och blåste ur slangen med luft när jag var klar
https://www.harald-nyborg.se/slang-for-sprayburk.html

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]