Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ake850
Har en 850 GLT 96:a.
Finns det något sätt att få bättre styrkänsla?
Synd med så diffus styrning på en i övrigt trevlig bil.

Hjälper det att sänka bilen?
Och nej. Det är inget fel på min bil. Volvo i standardutförande har ju aldrig haft styrkänsla.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Byta alla bussningar till hårdare, t ex polybussningar, och byta resterande till nya fräsha. Ställbara stabilisatorstag, fjäderbensstag, hårdare dämpare och fjädrar, mer luft i däcken osv osv.

Kommer säkerligen kosta bortåt 15k. Bättre bussningar kostar, och det är en hel hög som ska bytas isf.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En sänkning med hårdare stötdämpare gör skillnad. Men bara att byta dämpare kan göra stor skillnad om dem nuvarande är dåliga. Hårda länkarmsbussningar hjälper också till. Andra fälgar och däck kan också vara något att titta på. Allt lär dock vägas mot hur känslig man är för sämre komfort, vibrationer och hål i plånboken.
av ake850
Så är det ju. Kanske inte värt investeringen då det är min bruksis som jag köpte för 2000 spänn...

Körde mycket Alfa Romeo förr i tiden och med original gummibussningar och 65-profil hade dessa ändå exakt styrkänsla. Om man gjorde ovanstående åtgärder fick man jävulsk väghållning. Men styrkänslan var där hela tiden.

Så frågan är: Vart var det Volvo alltid stoppade in marshmallows mellan ratt och hjul?
Eller är det en kombination av hela Volvos konstruktion som är problemet?
850 har ju ändå bra chassi och väghållning.

av MickeM
Volvo prioriterar komfort och ljudnivå över sportigheten, kort och gott.

Förövrigt känner jag inte igen mig i beskrivningen.
Alla Volvo jag har haft har legat stadigt på vägen, gått rakt och snyggt, tagit kurvor på ett förutsägbart sätt, med hög komfort och relativt lågt ljud, trots ofta över +30k mil på mätaren.
Lite gungig, men det är komfort.

Men nån sportbil är det inte. R-modellerna, möjligen...
av ake850
Jag har inte sagt att bilen ligger dåligt på vägen. Jag tycker att väghållningen är bra, har inte något behov av att sänka bilen eller sätta hårda dämpare heller.

Grundfrågan var egentligen bara styrkänslan. Det är inget fel på styrningen annat än att återkoppling via ratten saknas.

av ake850
Sen var det ju faktiskt så att i utvecklingen av 850 just siktade mot sportigare. Vilket återspeglas i vilket jobb de lade ner på chassi och motor.
Faktum är att 850 är en mycket kompetent bil sett till när den kom.

Att de lyckades kombinera detta med slitstyrka är en fjäder i hatten!

Det som döljer det faktum att det är en ganska sportig vagn är just styrkänslan.
Detta sade till och med mannen ansvarig för utvecklingen av 850 i en intervju jag såg.

Själv gillar jag bilen skarpt. Undrade mest om det fanns något sett att förbättra denna akilleshäl i en i övrigt mycket lyckad konstruktion.

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Sen blir ju bristen på styrkänsla något som dikteras av konstruktionen av framvagnen på en framhjulsdriven bil. Det är väldigt svårt att bygga in en vettig geometri. Addera några bussningar som är för mjuka och några som blir för hårda med tiden samt ganska mjuka fjädrar / dämpare från början så blir det inte någon exakt känsla i det hela.
av ake850
Visserligen. Men på volvo är det ju standard från bilen är ny. Oavsett fram eller bakhjulsdrift.
Växte upp med en får som hade tjänstevolvo. Så man har ju kört 240 till och med V70 som aldrig varit mer än 2 år.

Sen blir det ju inte bättre med tiden.

Var mest ute efter vad i konstruktionen i så fall och vad man kan göra åt det.

Sen behöver ju inte mjuk fjädring betyda bristande styrkänsla. Påverkar ju mer själva uppträdandet på vägen än styrkänslan i sig.

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Volvo har i regel haft ungefär samma geometri hela tiden, oavsett drivning. Och sen har man väl hela tiden jobbat mot ett neutralt beteende. Och ska allt vara neutralt så blir det ingen direkt känsla. Sen beror det ju på vad man är ute efter. Ska det styra in hårdare? Mer "tyngd" i ratten? Mindre rattutslag?
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]