Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du beställer en fabriksny Volvo hos din Volvohandlare. Får vänta ett par månader och hämtar den sedan hos nämnda handlare. Vad är OK mätarställning? Hur långt får den ha gått när du hämtar den? 5km? 25km? 50km?

Förr fick de ju och åka besiktiga bilen åt dig om du beställde drag och det kan ju vara en viss sträcka dit och tillbaka, men det krävs inte (mig veterligen) någon besiktning för drag. Så vad är OK? Var går gränsen?
Skulle säga att det kan bero på vad för tillbehör du har valt till samt vilken bilmodel du väljer - de kan ju ha tillverkats vid olika fabriker och lastats om ett antal gånger på vägen som exempel. Likaså huruvida de upptäckt något vid sluttestet i fabriken och om de då behöver köra en vända extra för att kontrollera.
Jag skulle nog säga att upp till 5 mil tycker jag är helt normalt men börjar det klättra en bit över, uppåt 7-10, så vill jag nog veta varför den rullat så pass 'långt'.
Antar att kunderna aldrig får reda på om den har gått mycket ifall det tex varit fel på den man programmerar om instrument ecu:n skulle jag tro så den blir nollad. Så görs det iaf på Volvos lastmaskiner.
Den enkla sanningen är att man vet inte vad bilen gått när man får den, oavsett vad det står i instrumentet... och det gäller i stor sett alla märken.
För det första kan man när bilen är ny "resetta" instrumentet om den gått några mil på djupare kvalitetskontroll/provkörning.
För det andra, under transport sätts nästan alla bilmärken numera i så kallat transport- eller factory mode vilket begränsar funktioner i bilen så t.ex batteriet ej skall dras ur när det skeppas längre sträckor , detta kopplar även bort kilometerräknaren och begränsar toppfarten till sådana hastigheter att hamnarbetare och dylik personal i transportkedjan inte skall ha alltför kul med bilen (på volvo är det 30km/h). Detta är även ett stöldskydd eftersom det inte direkt är någon ide att stjäla en bil och försöka komma undan..

/Thomas

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]