Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Har nu kört drygt 100 mil m min inköpta V70. Har ett irriterande problem vid växling, bilen rycker till en gång när när jag släpper kopplingen. Märks mest när jag växlar mellan ettan, tvåan o trean. Samma ryck känns vid nerväxling men då även från femman till fyran. Bilen är inlämnad på verkstad för service under några dagar o killen skulle kolla detta vad detta beror på också. Är det ett billig sak att åtgärda ids jag inte reklamera detta fel men har ni någon hypotes vad det kan vara för något? Funderar starkt på att reklamera bilen ändå och häva köpet. Jag köpte den för att det fanns extra krockkudde, antispinn o antisladd enligt annons. Som norrlänning är det viktigt att ha detta under vintern. Nu har det visat sej att det inte är antisladd. Visst är detta att betrakta som ursprungligt o väsentligt fel eller vad tror ni. Synd för bilen är maskinellt bra, går som en dröm förutom rycken.
av MickeM
Du skriver inte årsmodell, men antisladd blev standard med 2005 års modell.
Före det är det tillval.
Antispinn har allihopa.

Ett ryck i transmissionen när du växlar? (Manuell låda antar jag?)
Jag skulle i så fall tippa på nedre/främre momentstaget (Motorfäste. Nån hundring)
Och även se över det övre bakre momentstagsbussningen. (Det i alu högst upp på motorn. Nån hundring)
Mycket vanligt fel nu när dom är gamla, och är inte särskilt kostsamt.

Nedre högra kan också vara slut med ålderns rätt. Nån hundring, men inte lika buslätt att byta som de andra två.
Motorn måste lyftas något, men inte så svårt som det låter.

Om motorn rycker kan det vara en massa annat.
av nivenko
Skulle inte tro att det är i motorn utan har funderat om det är koppling eller drivaxlar. Även motorfästen har jag funderat på. Det låg ett par nya länkarmar bredvid reservhjulet om detta är något som den tidigare ägaren köpt pga rycken. Denna bil har en massa tillval som inte var standard 2001 så jag antog att att den också hade antisladd. Motorn är en 2,4t på 200 hk som gått 25800 mil nu.
av MickeM
En bakhjulskriven bil med universalknutar som är dåliga i kardanaxeln durrar vid acceleration.
Bytt flera på div Volvo genom åren.
Dålig stödlagerupphängning kan ge dunkande vid växling eller när man går från motorbroms till gas tex.
Jag antar att du inte har en AWD?

Kopplingen skulle rycka vara mest i startögonblicket. Dvs dragläge
Sannolikt är det fästena jag nämnde tidigare som ska ses över.

Kan nog bli svårt att häva köp på en sådan grej på en 19år gammal bil.....
av nivenko
Nej det är inte det som jag tycker är allvarligt o jag har inte ens tänkt att reklamera om det inte är en för stor grej. Efter att ha läst trådar här så har jag misstänkt ett eller flera motorfästen tidigare och tänkt att det får jag ta.

Det jag tycker är riktigt allvarligt är att det uttryckligt angavs att bilen var utrustad med antisladdsystem både skriftligt i annons o muntligt vilket var en av avgörande orsakerna till att jag köpte den m tanke på att det är vinterväglag nästan halva året häruppe. Jag tänker kontakta konsumentvägledare o sen handlaren om detta.

En sak jag har funderat på är hur en framhjulsdriven bil med o utan antisladd fungerar i halka. Har bara kört bakhjulsdrivna bilar o de har varnat i god tid för halka men folk säjer att framhjulsdrivna bara släpper o sen är det för sent. Klart är att jag ska kräva tillbaka en summa men vad är rimligt. Både marknadsföringslagen och konsumentköplagen bör ge mej stöd för ett sådant krav.
av nivenko
Jag hade inte funderat överhuvudtaget om att den saknade antisladd förrän jag jag skulle skicka efter allt som behövdes för servicen hos misterauto och skulle välja bromsvätska. Fick gå ut i bilen o kolla instruktionsboken o såg att vid antisladd skulle brytaren vara märkt med DSTC medan min är märkt STC vilket innebär att den inte har antisladd om jag förstått det rätt.
av MickeM
Så är det. DSTC är antisladd + STC.
STC är antispinn, och traction-controll. Dvs bromsar det spinnande hjulet för att det andra ska hjälpa till bättre.
(Det är för övrigt DOT4 bromsvätska oavsett, men det hör inte hit.)

Nja, en framhjulsdriven bil har tryggare köregenskaper än en bakhjulskriven.
Det är betydligt enklare att åka och latja med en bakhjulskriven.
Den kan sladda på ett lätt gaskommando, utan att kräva fart och vänsterbromsande.
Därför kan dom upplevas som mer lättkontrollerad, men det är inte riktigt så.
I en verklig trafiksituation är en framhjulsdriven att föredra alla dagar i veckan.
Jag har haft åtskilliga bakhjulsdrivna fyrhjulsdrivna och framhjulsdrivna.
Fyrhjulsdriven är tryggt och man kommer fram i djup snö, men väldigt lätt att åka för fort på halt underlag.
Bilen går rakt och snyggt, men när det ska bromsas och svängas är dom inget bättre än nån annan.....
(och det finns idioter som kör på värdelösa åretruntdäck "för den är ju 4wd och kommer fram ändå")
Men svänga och bromsa då?

Men fyrhjulsdriven bil är kostsamt. Både i inköp, bränsle och underhåll. Framhjulsdriven räcker otroligt långt.

Varför har de allra flesta tillverkare övergett bakhjulsdriften och övergått till framhjulsdriven tror du?
Det är endast sportbilar som är bakhjulsdrivna idag, och körs dom mycket på snö och Is i verklig trafik?
Nej.

V70 ska också provoceras rejält innan den sladdar med baken.
Går nästan inte.
Men antisladd hjälper även mot understyrning, då den går in och bromsar för att hjälpa styrningen.
DÄR är antisladden bra, och enda situationen jag har haft nytta av den. Troligen hade det INTE resulterat i diket utan DSTC, men ändå.
Mot bakvagnssladd? Det händer knappt.

Men jag har också haft volvo utan DSTC, och farliga är dom verkligen inte.

Men surt att bli lurad, så klart.
av nivenko
Tack för hjälpen. Får se hur det löser sej med handlaren. Bilen är som sagt fin både ut o invändigt samt en hel del tillval. Går som en dröm. Komplett servicebok o alla kvitton på utlägg. Dessutom inga nedslag vid besiktningar alla protokoll var med. Den var dock dyr pga skick o historik 21000 därför ska jag fundera på hur jag ska gå vidare efter att ha pratat m konsumentvägledare om inte handlaren återbetalar en del.
av nivenko
Uppdatering, efter att mekaniker servat bilen så var de ryckningar som jag känt inget stort problem o de minskat betydligt efter servicen. Däremot visade det sej att motorvärmaren är urkopplad o han sa att det enda skälet till en sådan åtgärd är att den inte fungerar. Ytterligare en sak att klaga på hos försäljaren så jag åkte dit. Tog upp skillnaden mellan vad han sålt o vad han utlovat i annons. Svaret var att det var inte hans sak då jag köpt bilen i befintligt skick! Han erbjöd sej att köpa tillbaks den för 24000:- vilket är ungefär vad jag lagt ut på inköp o skatt. Att jag har servat den för över 4000 var inte hans sak. Om jag köpte en ny motorvärmare skulle han montera den gratis men inköpet skulle jag få betala själv! När jag berättade om handlaren för en granne efter besöket o han tittade så talade han om att det inte är en krockkudde på passagerarsidan. I annonsen stog det att det skulle vara en sån! Jag har anmält firman till konsumentverket för annonsens innehåll kontra det faktiska. Dessutom till allmänna reklamationsnämnden för de brister som bilen har. Kräver att köpet hävs med alla mina utlägg betalda med ränta. Om inte vill jag ha 5000:- tillbaka av köpeskillingen samt den faktiska kostnaden för ny motorvärmare. Såna här gökar ska inte få komma undan med sina olagliga affärsmetoder. :-(

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]