NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brainreg
Tjena,

Kan någon tala om för mig hur det kommer sig att trycket på spolarvätskan är nästan obefintligt på rutan men bra drag i högtrycket på lyktorna. Har en V50 -05 så jag tycker in te det borde vara något utslitet!?

Tacksam för all hjälp.

//Brainreg
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla så du inte har skit i munstycken eller slangen upp.

Jag vet inte om det sitter filter på slangen, men jag brukar
klämma dit ett litet bensinfilter som förhindrar skiten till munstycket.
av GrandDanoise
S40/V50 mfl. har "duschar" som spolar, det ska inte vara den hårda strålen som finns på äldre bilar, utan en spridd dusch över en större yta på rutan. Kan det vara det, att du är van vid en bil med hårdare strålar som är riktade? Sen ska man inte vara inne och pilla med en nål eller dyl. i munstyckena för då kan man förstöra "dusch" effekten och spolarvätskan kan hamna var f-n som helst! (Går ändå ej att rikta).

Sen tror jag att det är olika motorer till spolningen för ruta/lyktor, så det kanske är den som tagit stryk om nån spolat UTAN spolarvätska tidigare..

/D
av Brainreg
Tack båda för era kommentarer, är medveten om att det "duschar" har även en V70 -07 där det fungerar som det skall. Problemet är att det sprutar till halva rutan på höger och knappt upp på rutan på vänster. Kör man i mer än 60 så når ingen av dom upp. Skall kolla upp smuts i slangen och era andra tips.

Tackar och ber att få återkomma om det inte blir bättre :D

MVH / Brainreg
av Brainreg
Hej igen,

Kollade lite på mitt bekymmer och (nästan genant) det visade sig att slangen blivit klämd vid motorhuven. Bara rycka loss och köra på. :oops:

Ha det.

//Brainreg
av GrandDanoise
Brainreg skrev:Hej igen,

Kollade lite på mitt bekymmer och (nästan genant) det visade sig att slangen blivit klämd vid motorhuven. Bara rycka loss och köra på. :oops:

Ha det.

//Brainreg
Är det inte lättare att skuva av motorhuven? :lol:

/D
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]