Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sundlof81
Hej. Bytte vindruta i slutet av april. Märkte att regnsensor blev väldigt dålig. Slår knappt aldrig på högsta känslighet, till och med sambon reagerade på detta. Var inne med bilen
maj och då spolade dom med slang på rutan och den reagerade olika på vilken känslighet som var inställd. Meken sa att det är inget fel på den.

Jaha tänkte jag och sa att den funkar ju visst och åkte lite skammset därifrån. Sen kom den torraste sommaren på länge och då tänker man ju inte på att regnsensorer precis.

Men nu har regnet börjat och jag har blivit mer och mer irriterad på hur kass bilen reagerar på regnet.

Tog och jämförde med min pappas XC60, ställde bägge i regnet och satte dom på högsta känslighet. Farsans bil slog som en hela tiden med torkarna medan min slog ett slag lite som den kände för.

När dom bytte ruta så tror jag att sensorn byttes. Innan var sensorn fyrkantig och nu rund. Kolla man på bildelsbasen så finns det lite olika modeller och alls efter 2014 är runda. Kollade också lite närmare på farsan sensor och hans var mörkare än min. Tog kort men det är svårt att se där.

Den vita är min och farsans den blå.

Visst borde jag kunna kräva att min bil beter sig likadant efter rutbytet?
Användarvisningsbild
av CabBO
Visst borde jag kunna kräva att min bil beter sig likadant efter rutbytet?

Svar: Ja. Om det är som det är på videon, så är det ju något som inte stämmer. Jag hade en C70 - 08 innan och den fungerade likt min V60 CC -17 gör idag. Dessa båda reagerade som din pappas XC60.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fungerar den annorlunda nu än innan rutbytet är det ju något som är knas, men...

Jag har en XC60 MY09 och en V40CC MY16. XC60'n har av mycket bättre regnsensor än den nyare V40CC'n. V40'n slår mycket mer slag "i onödan" än vad XC60'n gör som är mer precis... Så det är nog inte riktigt samma teknik/programering i den äldre och i den nyare XC60'n varför dom kanske inte är helt jämförbara.
Användarvisningsbild
av CabBO
Slutet gott, allting gott.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]