Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok tack det måste vara något knas med min Volvo v90 t4 för den drar i blandad körning 1,2 l milen och jag kör inte som en buse eller pressar för mycket gas. Kör normalt ganska bränsleanålt. Min förra bil en ny Dacia logan drog för mig blandad körning 0,65 l.
Tror du själv kan påverka de där 1.2 l/m rätt mycket.

Vad innebär blandad körning?
Hur många procent är det i stad samt nära stad som kräver att du måste släppa på bromsen?

Prova att höja blicken och släpp gasen tidigare inför rödljus eller platser som gör att du ska sänka farten, ja du vet eco-driving i några veckor och se.

Sen väger väl V90:n en 500-600 kg mer än en Logan? Det gör ju sitt då det är mer massa som skall förflyttas vilket så kl klart kräver mer energi.
Fel motor, men lite perspektiv ändå. Min T5 drar i stadstrafik omkring 1l/mil. Det är i högsta laget men där kan jag absolut påverka förbrukningen genom att planera bättre och ta det mer lugnt. På senaste långresan (~50 mil) låg vi och tryckte motorväg större delen av resan och snittade mellan 0.65-0.75. Detta i Eco-mode, ACC och PA med hastigheten satt ~10-15 över skyltat, med 2 vuxna, 2 barn och relativt lastad bil. Man märker DIREKT när man behöver gasa upp att den är törstig som attan men när man ligger i jämn fart så planar det ut väldigt bra tycker jag.

Hur långt har din bil gått?
Många säger/påstår ju att bilen drar mindre efter x hundra mil, när den blivit lite varm i kläderna och adapterat ordentligt. Jag vet inte om det faktiskt är en grej eller ej men upplever att vår bil sakta men säkert sjunker i förbrukningen nu mot när den var ny. Har idag ca 650 mil på mätaren.
Har haft min sedan juni, 270 mil ish kört.. Drar 0.56 vid farthållare på 70, landsväg. (10 mil)

Blandad "aggressiv" körning ca 0.9.
HELNÖJD. :-D
Min har gått knappt 200 mil nu och snittförbrukningen hittills är 7,8l/100km. Blandad körning, landsvägskörning 40%, motorväg 30%, kortkörning 30%. En hel del lugn körning med trafiken men också en del roligare testkörning.
Jag är nöjd med förbrukningen, när jag följer trafiken med ACC farthållaren på 80/50-väg kommer jag ner i 5,6l/100km på en fyra-milssträcka. Det hjälper att växla upp till åttan manuellt för att hålla ned förbrukningen något kring 80km/h.
Färddatorn stämmer mycket precist mot räkning vid pump.
codesid skrev:Ok tack det måste vara något knas med min Volvo v90 t4 för den drar i blandad körning 1,2 l milen och jag kör inte som en buse eller pressar för mycket gas. Kör normalt ganska bränsleanålt. Min förra bil en ny Dacia logan drog för mig blandad körning 0,65 l.
Lånade en liknande bil för ett tag sedan, tyckte den drog mycket bränsle. Den hade 4 sidig klimatsystem, men efter att stängt av bakre klimatsystemet (som var inställt 18 grader vänster / 26 grader höger) så gick bränsleförbrukningen ner något, eftersom AC systemet inte längre krävde så mycket energi.

Stora feta R-Design däck drar också upp förbrukningen. De siffror som volvo presenterat gäller snik-versionen av V90. Stora feta däck drar i snitt ca 8-10% mera bränsle.

Däcktryck är en annan viktig faktor. Justera upp till ECO tryck om det går, blir det för mycket däckoljud o vibrationer kanske du får gå ner till Comfort tryck.

Hjulinställningar, om bilen går rakt fram utan problem, då är det förhoppningsvis bra, men om du har felaktig hjulinställning sliter du både däck och bränsle.

Drive mode, finns det ECO drive mode så växlar den lite tidigare och håller nere varvtalet något.

Kolla om Start/Stopp är aktiverat i huvudmenyn.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.