Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såg idag en V90 CC D4 som var helt sotig i avgasutblåsen. :-o Svart var det som sotet i en skorsten. Detta har jag aldrig sett på min bil. Var det fel på den vagn jag såg eller kan det vara något tillfälligt? Har inte lagt märke till detta fenomen tidigare.

Henry
Bra fråga!
Det har kommit först i år på min gamla V60 D5 VEA -16.
Tidigare på S60 D5 -08, C30 D3 -12 den var även trimmad, V60 D4 -13 och ingen har varit så här sotig som nu. Äre nån inblandning av något i dieselbränslet?
av AndS
Det är inte så att man har ett körmönster så att regenerering av partikelfilter fungerar dåligt, men då borde systemet larma
Eller är det just resterna från regenerering och utifrån "Regenereringen av partikelfiltret sker automatiskt och tar normalt 10–20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid. "
Och man har ett körmönster som gör att man måste köra ganska länge under ogynnsamma förhållanden och låg hastighet.
Jag har hört att vissa märken har problem med att filtret spricker, och då släpper igenom sot men har fortfarande ett visst mottryck vilket gör att man inte får felkoder.
Och det äe just vad som beskrivs här https://www.turbodieselregister.com/thr ... pe.255097/

Googlar man på cracked dpf eller säkert ännu bättre på tyska, så finns det massoooor.

Så utan att veta, så är jag rätt säker på att det är vad som hänt med de som är sotiga.
Idag såg jag samma bil på parkeringen vid jobbet. Helt kolsvart av sot i avgasutsläppen. Det ser inte klokt ut. Har inte sett något liknande. Min bil har inte en tillstymmelse till detta. Kan det vara något fulbränsle? Jag undrar hur katalysator och partikelfilter ser ut ... :-o

Hade det varit min bil hade det blivit raka spåret till verkstan!

Henry

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]