Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har tänkt montera extraljus på en 2001 xc70 och har några frågor.

Räcker en 120Ah generator för 3st LED extraljus på 180w/15Ah styck?
Kan inte hitta på nätet hur mycket ström en bil drar.

Funderar på att skaffa en frontbåge. T.ex denna vool.se/efter-bilmarke/volvo-1/xc70-2001-2007/mindre-frontbage-volvo-xc70-2001-2007
Någon som har en sån eller liknande och vet om man helt enkelt bara sätter fast med bultar/muttrar eller behöver borra nya hål.
Sitter den fast och stabilt? Även med 3st extraljus som väger 3kg~ styck.

Tänkte skaffa denna kabelsats: h2mracing.se/belysning-xenon-led-lampor-c-1147/extraljus-tillbehor-c-3860/relasats-volvo-s60-v70-s80-2001-2007-40a-lighton-p-6358
Verkar vara liknande volvo orignal.
Jag kopplar två stycken extraljus på denna kabelsats och den tredje med eget relä och kablage och skaravar in den på kabelsatsens signalkabel.
Har jag rätt i att jag kommer att kunna släcka/tända alla 3 lysen om jag gör så, med orignalknappen man monterar framför växelspaken?

Känns som jag glömt något, men det kommer man väl på så småningom :-D
Extraljus med summa 45A förbrukning?
Tar du inte i lite?

Och är 180w den faktiska förbrukningen verkligen?
Det är det inte alltid.

Men som svar på frågan...
Stillastående på tomgång med helljus på? Nej. Sannolikt spänningsfall.
Under färd? Troligen.

Rejäla kablar och relän!
Kom i håg att en LED drar mer i ögonblicket när den tänds, så du behöver överdimensionera rejält.
Jag tycker du ska ha ett ljus per relä.

Du kan bygla över signalkabeln till att styra alla relän lika. Ja.
Ett relä drar ganska lite ström, (typ 0,2A)så det är inga större problem med belastningen där..
Sitter det verkligen bara en 120A generator på en XC70? Det sitter det ju på min gamla 940 från -93 och den behöver inte så mycket el...
Användarvisningsbild
av ER
MINST 6mm2 kabel mellan relä och ljus för att kunna hantera 15A, 10mm2 med MAXI säkring (eller 16mm2 med AGU säkring) mellan batteri och relä.
Finns ingen anledning att köra flertalet reläer längre, finns bra reläer av 100-200A modeller som kräver ringkabelsko på pol 30 och pol 87 och det är enbart praktiskt när man sen skall dela upp efter relät till flera ljus.
Du köper bara kontakten som passar till kontakten under luftburken samt strömbrytaren från Volvo, resten är inget att ha i dessa förbyggda satser som alltid är för veka. Har nästan eldat upp en S60 pga detta skräp, var tur jag kände hur kabeln blev mjuk och började lukta. Efter det enbart grova doningar och kör alltid heller overkill än eldar elkabel och får problem pga veka prylar.

Jag har ju 168 äkta watt i mina NBB 225 Alpha (full) LED (Pro)som kommer åka på snart och där har jag ABKATIS monsterrelä på 200A samt 10mm2 kabel med 50A MAXI säkring från batteri till relä samt 6mm2 mellan relä och ljus samt 6mm2 jordkabel i hemmabyggt kablage. Ska ha 2,5mm2 till posljuset i dessa extraljus draget men gömda i kablaget då allt kommer se fabriksmässigt ut men med exakta längder för min bil.

Har du VIDA kan du se vad bilen i sig drar i realötid och då se om du har ca 45-50A över. Min gamla S60 hade en 140A generator och det var väl standard/minimum på dessa bilar.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]