- sön 15 jul 2018, 08:52
#1259703
Att följa trafikrytmen är det absolut bästa man kan göra, jag pendlar 15-20 mil om dagen och om rytmen på en 90-väg är 95-100 på mätaren flyter det som bäst, rejäla avstånd mellan fordonen och lugn körning. Men så fort det finns någon på samma 90-väg som kör 80 vid mittlinjen så blir avstånden farligt korta, körningen ryckig och ibland omkörningar som kanske är olämpliga.
Jag retar mig mest på dessa "privatpoliser" som konstant ligger några km under hastighetsbegränsningen och slickar mittlinjen, vägrar flytta på sig trots bred väg. Vid gles trafik saknar det större betydelse men vid högtrafik är det ett mycket trafikfarligt beteende.
Angående varför det finns maxhastighet, man kanske skall tänka tvärtom mot rådande praxis: på dagens 90-sträckor ska maxhastighet vara 110, rekommenderad 90, på nuvarande 70 skall max vara 90, rekommenderad 70. 50 ska vara 50 och förbi skolor eller dagis alltid 30.
En sådan konstruktion tror jag skulle skapa mer respekt för begränsningarna då dagens mantra mer tycks vara att vi skall köra långsammare för varje år som går.
I min kommun går en väg genom en rad byar som tidigare hade 50, men på två ställen hade 30, ett parti där det är mycket trångt och det andra partiet förbi en skola. Hastigheten då låg kring 50-60 utom vid skolan och det trånga partiet där farten var markant lägre.
För ett antal år sedan fick man för sig att ändra hastigheten på hela sträckan till 40 rakt av vilket givetvis medfört att ingen utom möjligen någon turist längre håller lagstadgad hastighet. Alla kör som tidigare förutom vid det trånga stället där det går väldigt långsamt som det alltid gör, men vid skolan går det numer fortare än tidigare.
En byråkratskapad åtgärd som är direkt kontraproduktiv. När jag ifrågasatte detta då förändringen gjordes och frågade sagda byråkrat varför man höjt begränsningen vid skolan fick jag svaret "hur många barn har du sett på vägen"!!
Man kan undra vad en sådan har i skallen förutom luft!
Mike
Nuvarande bilar:
Volvo XC60 Summum D4 AWD automat 2017
Volvo C70 Coupe T5 automat
Volvo 740 GLT manuell 1990
Austin A35 1958
Buick Super Riviera 4D HT 1956