Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ABengtsson
Hej

Besiktning imorgon och känner viss oro för den löstagbara dragkroken. Gör enligt manualen men kroken fastnar inte varje gång men oftast. Låser jag med nyckeln när kroken väl sitter så går det ändå att ta av draget via vredet. Är det godkänt? Gör jag något fel vid monteringen? Vrider nyckeln, vredet är rött. Trycker in kroken och vredet blir grönt. Korrekt? Något sätt jag kan smörja något så det kanske går enklare?
Användarvisningsbild
av fjohan82
1: Kontrollera att mekanismen är i upplåst läge genom att vrida nyckeln medurs.
2: Indikatorfönstret ska visa rött.
3: Sätt i och skjut in dragkroken tills ett klick hörs.
4: Indikatorfönstret ska visa grönt.
5: Vrid nyckeln moturs till låst läge. Ta nyckeln ur låset.
6: Kontrollera att dragkroken sitter fast genom att rycka uppåt, nedåt och bakåt.
Om dragkroken inte sitter korrekt ska den tas loss och sättas fast igen enligt tidigare steg.
av ABengtsson
Precis så jag gjort. Dock inte alla gånger den blir grön utan man får göra om så blir den grön efter ett par försök. Känns skumt men verkar inte ovanligt när man googlar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Om du tittar och lyser med en ficklampa är det en lite eller en del rost där draget ska fast i?

Isf kan du fila det så rent du kan och fetta in

Så här ska det fungera
Användarvisningsbild
av Variosboy
En sak som kan vara lugnande är att nyckeldelen inte måste fungera på besiktningen, det är bara ett stöldskydd.

Observera att de löstagbara dragen på dessa bilar inte ska smörjas in, de ska vara helt torra och rena.
av Kimmen90
När den inte visar grönt vid montering får du den att sitta fast? Kan vara så att fjädern i vredet har hamnat fel. Då orkar inte fjädern hela vägen
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där att de inte ska smörjas är dock en teorikonstruktion. Det är för att inte grus ska fastna i fettet, vilket är bra tänkt. Så långt. Men det förutsätter ju samtidigt att man bara använder draget inne i ett torrt och fint garage.
Inga, jag säger det igen, inga metallytor fungerar mot varandra utan smörjning. Så för att den löstagbara delen ska fungera måste den visst smörjas. Men det går ju att göra det med måtta, och bara där det verkligen behövs. Den behöver ju inte vara kladdig som en snigel för att fungera.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har min andra bil nu med denna typen av drag och det som gäller är inte att smörja, utan att istället se till att eventuell rost som blir på draget och hållaren hålls stången med smärgelduk nån gång per år. Då funkar det hur bra som helst.

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]