Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1261173
Har problem med oljeläckage vid inloppet till turbon, vid ventilkåpan, VO31259241, och i den gummislang, VO31319563, som förbinder dom med luftfiltret.Efter att ha rengjort så kördes bilen en sträcka på 15 km och olja finns åter i ventilkåpans utlopp, turbons inlopp, i luftfilterburken samt den gummislang som förbinder dom.

Vid felsökning av turbon vid oljeläckage skall man kolla vevhusventilationen och turbons oljeretur. Oljereturen har jag ännu inte kontrollerat då det kräver mer jobb. Jag hittar en slang som kallas vevhusventilation i VIDA med nummer VO8653793, men servicekillen på Volvo visste inte vart den satt eller om den fanns överhuvudtaget på min motor. Det sitter ett membran i ventilkåpan, som tyvärr ej är utbytbart, som jag tror skall separera luften från oljan innan luften åker mot turbon. Är det detta som är vevhusventilationen på en diesel?

Tror ni det är fel på turbon eller ventilkåpan?

På bilden är slangen mellan ventilkåpa, turbo och luftfilter borttagen
IMG_3172.jpg
IMG_3172.jpg (851.58 KiB) Visad 3827 gånger
Turbons inlopp efter 15 km
turbo.png
turbo.png (371.87 KiB) Visad 3827 gånger
Luftfilterburken efter 15 km
luftfilter.png
luftfilter.png (382.96 KiB) Visad 3827 gånger
#1265298
Åker samma kärra, det gör även min pappa. Båda bilarna har liknande problem. (Min har gått 17, pappas har gått 10). Båda har "perfekt" servicehistorik.

Hur såg det ut med olja runtom dina packningar, har de tryckt sig ut något? Har du hittat någonting mer? Jag försökte läsa runt en massa för att se hur folk löst detta eller kommit runt problemet. Då det är en PSA motor har jag även sneglat på "1.6 HDI" för Peugeot & Citroen i mina sökningar för att få mer info generellt, men det har inte givit så mycket tyvärr.

Att ha en så kallad "Oil catch kan" emellan verkar vara en lösning. (Dock oklart om det är godkänt på besiktning?) Annars kanske man får testa att byta ut hela ventilkåpan med tanke på att mekaniken inte verkar gå att ersätta? Samt se till att o-ringen på den första slangen från från ventilationen är intakt.

Hojta gärna om du gör några framsteg, jag kommer göra detsama, då detta "problem" verkar vara väldigt vanligt med just denna motor. :)
#1268821
För att motorn skall ventileras tar sig den oljeblandade luften runt i ventilkåpan som en chikan och tanken är då att bara oljedimma skall följa med ut när motorn ventileras. Under locket på ventilkåpan sitter ett membran och en fjäder som skall stänga om turbon försöker suga ur luft från motorn annars är membranet i öppet läge. Problemet jag har är att det skvalpar ut olja från ventilkåpan. Denna olja hamnar i luftfilterburken, inloppet till turbon, i slangarna till och från intercoolern samt i spjällhuset i insuget. Motorns avgaser blir då extremt smutsiga och partikelfiltret tvingas regenereras konstant.

Finns det någon idé om varför oljan flödar ut från ventilkåpan?

Sätter man handen framför hålet på ventilkåpan så orkar man hålla emot. Dock får man en oljering i handen som tack.
IMG_5439.jpg
IMG_5439.jpg (477.56 KiB) Visad 3432 gånger
IMG_5453.jpg
IMG_5453.jpg (646.13 KiB) Visad 3432 gånger

IMG_9189.JPG Fick detta på mailen idag. […]

Med golvet i det högre läget blir det v&[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]