Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mv70t
Hej! Om ett par veckor ska jag köra ca 70mil enkel resa och då 70mil tillbaka. Har en volvo v70 01 2.5. 170hk Som går som tåget. Har kikat runt tidigare men hittade bara äldre trådar u forum om det här med etanol i bensinbil. Om jag ska köra resan med 95 som vanligt eller ska jag köra på 98milesplus eller satsa på blanda 95 och e85? Vad vågar jag testa och vad skulle bilen troligtvis gå bäst på? Ekonomiskt? Etc. Hjälp uppskattas från en totalt okunnig. :-)
Användarvisningsbild
av Någonting
E85 kan fungera, men sannolikt får du någon sorts motorskador av det. Det är väldigt olikt bensin och kräver andra motorkomponenter (bland annat spridare) än bensinbilar har. Vissa hävdar att lite etanol gör det lättare att gå igenom besiktningen, detta är med största sannolikhet bara en skröna.
98 oktan (oavsett om det är milesplus eller något annat) skulle inte göra bilen mer effektiv, möjligen tvärt om då bilens motorstyrning inte känner igen bränslet och väljer att spruta in lite extra bensin för att vara på den säkra sidan. Endast bilar byggda för 98 oktan kör bättre på det.
95 oktan är det som bilen ska köras på, så gör det om du inte vill ha sönder den.
av Mv70t
Tack för svar! Då kan jag sluta googla. Har inte vågat göra någon blandning av etanol och bensin...men verkar vara en del som gjort och gör. Tack för svaret 😄
av Andreas12
Kör på blandat e-85 o 95.
Har inte hänt några skador än, känner många som blandtankar o den värsta är en v70 170hk 01a den kördes på 100 procent e85 men då kom motorlampan.
Motorlampan tänds när den går för snålt.
Bränslepump o bränslefilter ska man räkna med att det kan rasa, spridare klibbar igen om man kör länge på e-85 detta även på bilar som e gjorda för det.
Du kan med gott samvete blandtanka var gränsen går ekonomiskt vet jag inte men går att räkna ut. Räkna med service oftare vid e-85.
av MickeM
98 oktan eller högre (förr fanns V-power med över 100) fungerar hur bra som helst.
Ända ner till 87 oktan tror jag.

Den är nog lite starkare osv med 98 eller högre, men högst sannolikt sparar du inga pengar på det.
Dvs den ev bränslebesparingen är troligen mindre än extrakostnaden för bränslet.

Etanol bör du undvika i en bil som inte konverterats för det, eller är avsedd från början.
Det finns inte i motprstyrningen, så syre sensorer mm luras, och det påverkar både bränsle ekonomin och utsläppen.

Att man tror Etanol hjälper mot avgasvärden är nog för att K-sprit faktiskt reducerade CO-värdet. (K-sprit är frostskydd för bränsle främst för förgasarbilar)
Idag onödigt, för det redan är etanol i bensinen.
Det var ett tillsatt ämne i K-spriten som gjorde det (ev lurade bilprovningens sensor), men det ämnet togs bort på 90 talet nån gång.
Det är fortfarande inte 100% omöjligt att det kan göra verkan beroende på VARFÖR CO är högt även idag.
Men att i förbyggande blanda in etanol ger sannolikt bara större risk att misslyckas i avgastesterna av ovan nända anledning.

Man ska som sagt också komma ihåg att det redan är inblandat 10% etanol i vanliga bensinen.
Det var det inte för 20år sen.
av Mv70t
Hade jag kanske haft en reservbil så hade jag kanske vågat och testa en blandtankning för att själv få en uppfattning. Vill ju heller inte bli ståendes på vägen 😂 kanske hade underlättat om man själv var mer kunnig. Men grymt att kunna fråga på forum som detta och få svar av er mer kunniga!
av Mv70t
Andreas12 skrev: tor 16 aug 2018, 18:29 Kör på blandat e-85 o 95.
Har inte hänt några skador än, känner många som blandtankar o den värsta är en v70 170hk 01a den kördes på 100 procent e85 men då kom motorlampan.
Motorlampan tänds när den går för snålt.
Bränslepump o bränslefilter ska man räkna med att det kan rasa, spridare klibbar igen om man kör länge på e-85 detta även på bilar som e gjorda för det.
Du kan med gott samvete blandtanka var gränsen går ekonomiskt vet jag inte men går att räkna ut. Räkna med service oftare vid e-85.
100 e85 hade jag nog aldrig vågat. Men vad kör du med för procent e85 / 95?
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag har kört 2.5T motorn på 50% E85 och 50% 95, strax över 50% i total etanolhalt alltså. Inga problem och ingen motorlampa, högre förbrukning per mil i liter dock. Besparing i pengar? vet ej.

Kollega har kört 2.4 170hk på samma blandning utan att motorlampan tänds. Har inte hört något om skillnad i förbrukning där.

Inget har synbarligen påverkats av detta, olja ser ut som före. Det är dags för service snart så jag ska titta extra på den olja som töms ut. Om det tunnar ut oljan som vissa påstår så är det nog läge att inte fortsätta med etanolen, men det vet jag inte ännu.
av Rådlös
NEJ. NEJ. NEJ! Det gör ingen skada att köra på E85. Helt eller blandat. Vi är många som har kört på E85 många tusentals mil under många år. Det har gått problemfritt. Både körning och besiktning. Både sommar och vinter. Och blandtankar du under 30 - 40% etanol så kommer du troligen inte att se någon merförbrukning.
Så här gör man för att blandtanka. Börja med att köra tanken så tom som du vågar. Håll dig nära en tankstation om du känner osäkerhet. Kör in på stationen och börja med att tanka förslagsvis 15 liter E85. Sedan fyller du upp med resten bensin, Bf 95. Nästa gång du tankar börjar du med 20 liter E85 och resten bensin. För varje ny tankning du gör så ökar du E85-halten med 5 liter. Samtidigt skriver du upp varje gång hur mycket du tankade E85 + bensin. Detta för att du skall hålla koll på blandningsprocenten.
Om motorlampan tänds eller bilen visar några andra tecken, svarar inte riktigt på gaspedalen eller kanske är lite svårstartad, så har du nått övre gränsen för vad motorn vill ha med etanolblandning. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt! Om det inträffar (vilket inte är säkert) så häller du i 5 liter bensin igen så att du kommer ner till den blandningen du hade senast då bilen gick bra. Och du vet tack vare din körjournal var brytpunkten ligger. Du kan hålla dig till den i fortsättningen om du inte tänker konvertera för att köra på enbart E85. Vill du konvertera motorn till 100% E85 så säg till här så får du mer info.

Jag hade tidigare en Volvo 245 -92. Den körde jag mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill räkna så, med ca 30% etanolinblandning. Alltså något som skulle kallas E30, om det fanns någon sådan standard. Det gjorde jag alltid under den tiden året runt. Det gick hur bra som helst även med besiktningarna och jag rörde inte en skruv i motorns bränslesystem eller tändning. Det fungerade ändå. Senare gav jag bort den bilen till en anhörig. Han fortsatte i 3000 mil med samma blandtankning. Den bilen såldes senare och motorn skulle användas till en rallybil!!!???
Sedan kommer rena felaktigheter som vi måste avfärda. Volvo har extremt tåliga och långlivade bränslepumpar i dessa sammanhang. Det finns råd att om man vill konvertera en japansk bil till E85, så tar man en Volvopump! Detta säger en hel del. Bränslefilter är en egen historia. Det är så att bensin som förvaras lång tid i en stillastående bil, ofta med plåttank, ger avlagringar, en sorts hartz, i tanken, rör och slangar. Detta löser etanolen upp. Och det kan i olyckliga fall sätta igen bränslefiltret. Därför förordas det att om, man har hem/garagekonverterat en bensinbil att man byter bränslefiltret om och när det behovet visar sig. Det är inget som säger att det måste bli så. Det säger bara "OM". Spridare i bensinmotorer klibbar inte igen av etanol. Det har inträffat på fabrikstillverkade FFV-bilar högst troligt för att fabrikanterna har jagat enkronor och valt undermåliga produkter som sedan visade sig inte hålla måttet. Dom flesta av dom aktuella bilarna har i detta läget fått spridarna utbytta, några fick det på garantin, andra hade lyckats köra så länge eller många mil så garantin hann gå ut.
E85 har 104 oktan, så funderingar på 98 oktan är ju överspelad. Och priset för E85 talar ju för sig själv, 10,50 kr litern.

Säg till om du vill veta mer.

Ett tillägg som jag glömde i hastigheten: Det är skillnad på procent etanol och procent E85. Pratar vi om etanol så avser vi vanligtvis 100% etanol. Pratar vi om E85 så har ju det 15% bensin i sig. Och som om inte detta vore nog, all bensin som säljs på tankstationer i Sverige har för närvarande 5% etanol i sig. (Dock inte den bensinandelen som finns i färdig E85)

Tillägg nr 2. Du nämner att du har 170 hkr i bilen. Du är väl medveten om att Koeningseggs bilar på över 1000 hkr går på E85? Och i Värmland är det en bilbyggare som bygger en rak 16 cylindrig motor som skall gå på E85. Googla på Herkules 34 eller Sweet 16. Om någon undrar, motorn är redan uppstartad.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobbe740
"98 RON rekommenderas för maximal prestanda och lägsta bränsleförbrukning" står det i manualen för denna bil. M.a.o. så måste bilens dator(er) kunna ändra tändningen. Om prestanda eller förbrukning påverkas med ännu högre oktan har jag ingen kunskap om.
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]