Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kickikaka72
Kickikaka72 skrev:Vi drar både hästtrailer ( 2 hästar) , stor boggie släpkärra och dubbelaxlad Polar med vår XC 90...har aldrig upplevt detta och förstår ej problemet. Skulle säga att bättre dagbil har jag aldrig haft BildBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Dragbil naturligtvis Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av bmhildrum
brynascalle skrev:Hej
Tänkte komma med en uppdatering i ärendet.
I samband med service så gjorde jag en felanmälan angående min krok, att den var för hög. De påtalade då att de felanmält det till Volvo men att ingen lösning fanns just nu. Detta var i tisdags.
I dag ringde de upp mig och sa att Volvo kontaktat dem och att det fanns en ny krok som skulle lösa det hela.
I början på november skall bilen in för att byta kroken.
Återkommer på nytt när kroken är bytt.

Hei
Ble det byttet krok? Og løste det problemet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ramlade över den här frågeställningen nu snart sex år senare. Då jag nu har skaffat en XC90 och nyss monterat kroken på den blev jag nyfiken.

Först referensmätte jag på en XC40, som var den enda bilen att jämföra med här hemma just då. Det ska noteras att bilarna inte står på betonggolv utan en grusplan, så det varierar någon centimeter beroende på var tumstocken hamnar.
Sen skickade jag ut kroken på XC90 och gjorde om mätningen igen. Där blev det fler värden, för den är luftfjädrad.
  • XC40 46 cm
  • XC90 Comfort 46 cm
  • XC90 Dynamic 44 cm
  • XC90 Off road 52 cm
  • XC90 manuellt sänkt med knappen i bagaget till lägsta läget 40 cm
Luftfjädringen gör att det går att spela en hel del upp och ner.
När den kommer hem ska jag jämföra med XC70 med fast krok.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag mätt på XC70:n också. Där ligger kulans topp 42 cm över marken, vilket alltså är max vad som rekommenderas för personbilar. Den XC70:n har inte nivåreglering. Den med har jag sålt, så den kan jag inte kolla på längre.

Dessutom kopplade jag ihop ekipaget och provkörde. Det går alldeles utmärkt att dra husvagn med min XC90. Allra bäst med fjädringen i läge Dynamic. Den ökade stötigheten försvinner med den ökade lasten som husvagnen utgör, så ekipaget fjädrar ungefär som bilen gör ensam i läget Comfort.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter att nu ha provat att dra husvagnen på bilden ovan i 57 mil kan jag konstatera att XC90 kan vara en alldeles utmärkt husvagnsdragare.
Men det är väl mer av intresse för campare, så jag nöjer mig med att vara mer detaljerad än så i det här inlägget.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Utan hemmaladdning förstår jag det. Elb[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]