Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Visus
Hej jag har köpt en begagnad xc60 - 16 och till min fråga nu.
När kag kör barnen på dagis och stannar, tar ut nyckeln då låsas upp förardörren men inte andra/bakdörrarna.
Hur ska jag öppna åt mina barn? Jag blir tvungen att öppna förardörren igen och låsa upp alla dörrar med knappen och sen kan jag öppna.
Alla bilar jag har haft låsas upp när man ta bort nyckeln från tändlåset.

Är det så eller finns inställning någonstans?

När vi går hemifrån och låser upp då är det bra, men när man har kört och ska gå ut dem förblir låsta.

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har du automatisk låsning aktiverat?
Om ja, testa att avaktivera drn funktionen under Bilinställningar...
av Visus
Jag har avaktiverat den men dörrarna blir olåsta under hela körningen och det är inte heller säkert. Jag fattar inte att volvo kunde göra så fel.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du har antingen elektriskt barnlås vid fönsterhissarna i förardörren eller en mekanisk knapp på sidan av respektive bakdörr. Då kan dörrarna bara öppnas utifrån.
av Visus
fjohan82 skrev: ons 15 aug 2018, 13:51 Du har antingen elektriskt barnlås vid fönsterhissarna i förardörren eller en mekanisk knapp på sidan av respektive bakdörr. Då kan dörrarna bara öppnas utifrån.
Dörrarna kan bara öppnas inifrån men inte utifrån med autolåsning aktiverat. När jag avaktiverar autolåsning då låsas inte dörrarna under körning och förblir olåsta hela tiden vilket är inte så på andra bilarna.

Jag vill att när jag tar ut nyckeln från tändlåset att alla dörrar låsas upp vilket ör normalt oå andra bilar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har bilen keyless (knappar på yttre handtagen)..?
av Visus
fjohan82 skrev: ons 15 aug 2018, 14:27 Har bilen keyless (knappar på yttre handtagen)..?
Jag vet faktiskt inte har inte tittat men jag tror att handtagen är hela utan knappar man kan dra dem bara. Om det finns "kanske" ska man trycka på knappen eller?
Jag jobbar till 23 så kan inte kolla innan :-(
Användarvisningsbild
av fjohan82
Visus skrev: ons 15 aug 2018, 15:28
fjohan82 skrev: ons 15 aug 2018, 14:27 Har bilen keyless (knappar på yttre handtagen)..?
Jag vet faktiskt inte har inte tittat men jag tror att handtagen är hela utan knappar man kan dra dem bara. Om det finns "kanske" ska man trycka på knappen eller?
Jag jobbar till 23 så kan inte kolla innan :-(
Har bilen keyless är det gummiknappar på yttre dörrhandtagen. Dessa trycker du på så låses dörrarna.
Vet inte om jag missuppfattar dig, men min tanke är dock att du testar följande: Starta och kör med bilen så att dörrarna låser sig. Stanna och stäng av bilen. Ta med dig nycken och gå ur bilen. Stäng förardörren. Efter detta testar du att öppna bakdörrarna.
På min bil är det viktigt att man har med nycken ur bilen för att bakdörrarna ska låsas upp/kunna öppnas från utsidan.
Användarvisningsbild
av Perra83
Alla har vi olika synpunkter och behov.
Enklast är om du får för vana att alltid trycka på lås upp knappen i dörren när du stänger av och går ur bilen.
Är jag själv kan bilen få vara låst när jag stannar.
Bor man i utsatta område eller parkerar där det känns otryggt och man vill undvika att bli överfallen och rånad då är det bra om bilen förblir låst när man parkerat men inte klivit ur bilen.
Viktiga och prioriterade funktioner testas givetvis före köp 😉
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]