- tis 14 aug 2018, 22:24
Jo, etanolen löser kokslagringar och sot på ett sätt som inte bensin gör. Det hamnar så småningom i oljan. Därför har man tätare oljebyten. På min bil som är en fabriksbyggd FFV, en V70 2.0 F -08 gäller oljebyte var 1000 mil eller varje år. Detta är alltså den fyrcylindriga Ford-motorn. På dom femcylindriga Volvomotorerna gäller 1500 mil eller varje år för oljebyte.
Hur man gör i en hem/garagekonverterad bil är ju upp till var och en. Men den som är mån om sin bil och har tänkt att den skall fungera och hålla så länge som möjligt byter olja och filter en gång om året. Medelbilsvensson kör 1250 mil om året, säger dom i alla fall till försäkringsbolagen. Däri ligger ju det årliga oljebytet. Nu finns det några som kör mycket längre. Det beror ofta på att dom använder sin bil i jobbet eller har långt till och från jobbet. För sådana människor är det ju jätteviktigt att bilen fungerar. En första förutsättning för detta är att man byter olja och filter med jämna mellanrum. Detta gäller ju faktiskt oavsett vilket bränsle man kör på.
Men jag håller med dig, tråden har spårat ur från ursprungsfrågan som gällde konvertering till gasdrift. En intressant fråga i sig, men redan i första motfrågan ville någon veta: LPG eller CNG? Nu fick vi inte höra något mer från TS, så hittills har vi inget svar på detta. Det är säkert två olika tekniker som skiljer sig markant från varandra. Den första är ovanlig, men förekommer (vanligt utomlands). Den andra är dyr. Förskräckligt dyr. Frågan är om det någonsin kommer att bli någon antydan till lönsamhet på en lite äldre bil? Det var därför jag föreslog en etanolkonvertering i stället. Om man inte försöker kräva att bilen skall registreras som miljöfordon, så behöver ingen veta om att man kör på E85. Bara utsläppsvärdena är godkända så är allt som det skall vara.
Du nämner startsvårigheter etc. etc. För några år sedan på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på min bil. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, problemfritt. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Alla Volvo FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare.
Innan jag köpte den här V70, hade jag en 245 -92. Den körde jag mer än 5000 mil eller mer än 5 år om man vill räkna det, blandtankat ca 30% etanol. Det var aldrig tal om några startsvårigheter eller förhöjd bränsleförbrukning. Inte heller någon anmärkning på avgasutsläppen. 30% etanolblandning gör inte någon större skillnad. Jag gav bort den bilen till en anhörig. Han fortsatte samma blandning i 3000 mil. Bilen hade då gått totalt 38 000 mil. Min anhörige sålde bilen till en norrman som skulle använda motorn till en rallybil!!! Nu vet inte jag, det kanske finns rally för hobby eller veteranbilar i Norge, men i tävlingssammanhang vill man väl ha det värsta och bästa som går att få tag på? Men det får väl ses som ett gott betyg om motorn kunde visa sin kvalitet där?
Det finns mer att berätta om detta, men eftersom tråden egentligen handlade om gaskonvertering så tar vi det en annan gång.