Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj...

Får upp felkod P0700, som om jag förstår rätt är en generisk kod som bara signalerar att "nånting" är fel med Automatlådan. Ska investera i Vida + Dice, men inte riktig ännu pga fattig!
Ska även göra oljebyte maximus, men inte heller riktigt ännu pga ännu fattigare...!

Såååå...Automatlådan växlar mjukt och fint på alla växlar, inga ryckiga eller hårda växlingar. Jag märker helt enkelt inte av några problem med den!
Oljenivån är up to date, dock vet jag inget om oljebyte eller hur "svart" den är.

Med allt detta, självutnämnda experter och kvalificerade gissare.....hur lång tid har jag på mig innan allt bara rasar ihop...???

OCH, vad anser bilprovningen om felkod på Växellåda....?
Omöjligt att sia om hur länge den ska fungera när den kan hålla länge ännu och samtidigt braka ihop runt hörnan om du har otur.
Mer nedan om din bas-felkod på växellådan som kräver fler koder för att avslöja vad som kan vara fel.

Få den läst med en Volvoanpassad scanner istället.

P0700 betyder egentligen bara: "NÅGONTING är fel med transmissionen", och det säger ju inte ett smack.
Du behöver felkoden/erna som heter ETM xxxx för att bli det minsta klokare.

Ombesiktning på bilprovningen kan jag aldrig tro, men "bra att veta" om dom finner felkoder.
Lyser motorlampan eller annan varning är det värre.
Yes, Volvo-felkodsläsare, check...jaja, kan ju inte förvänta mig att någon råder mig att bara köra vidare och strunta i felkoder. Dom finns ju där av en anledning ;)
Nåväl, visade sig att oljan i automatlådan var gravt överfylld, nästan på gränsen till var stickan tar slut uppe i toppen. Jag mätte efter en timmes lugn körning med P i, både med motorn på och avstängd, ungefär samma resultat varje gång....

Varför överfyller man så och vad kan det orsaka för problem...?
Förberedelser för nivåkontroll
Ställ bilen på plant underlag.
Dra åt parkeringsbromsen.
Ansätt färdbromsen.
Låt motorn gå på tomgång.
Ställ växelväljaren i läge P.
Den rutinen följde min mek vid sköljning/påfyllning. Nivån kollades avstängt, kylfläkten är så nära stickan att det skönt om den inte går i max.

Dock så står ju även detta, "Varning! Växellådan får inte arbeta med en för hög oljenivå. Detta kan orsaka förhöjd temperatur och oljeläckage.". Vilket inte ger sken av att det skulle sluta driva.
Helt riktigt så ska växellådans olja vara i normal drifttemperatur och motorn ska gå på tomgång när denna växellådsolja kollas.Att ta reda på i vilket skick denna olja kan vara i är att t ex dra upp oljestickan för en koll av färgen.Är där då redan olja långt upp i röret så föreslår jag att man tappar ur lite tills lagom mängd olja återstår eller om ekonomin tillåter att man tappar ur det som går och ersätter denna med ny olja.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]