Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jago75
Körde idag på bra landsväg när kalluften plötsligt försvann. Säkringen till AC kompressorn bränns tydligen sönder direkt AC sätts på. Fläkten fungerar normalt utan AC på. Bilen är en Volvo V70 2,4d -08. Inget missljud nu eller tidigare. Det gör väl så om kompressorn är kortsluten? Finns det ngt relä till kompressorn också?
Användarvisningsbild
av frasse4
Varför skulle säkringen gå om kompressorn skurit?

Jag skulle först mäta kabeln till magnetkopplingen så den inte jordar på vägen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Men kompressorn dras ju inte runt av ström. Det är bara en elektromagnet som drar till en koppling. Om kompressorn skär och magnetkopplingen aktiverar kommer med största sannolikhet multiremmen att gå av.
av Rådlös
Om man misstänker att lager är dåliga så finns det ju stetoskop på Biltema för ett par hundralappar. Tänk bara på att vara försiktig vid roterande remmar och hjul.
av jago75
Tack för svaren! Nej inget oljud före eller nu efter. Förstås så går ju säkringen direkt jag sätter på ac.
Jag skall försöka mäta kabeln till koppling ikväll så att den inte jordar på vägen. Tack!
av Cox
Dra ut sladden till den stora kylfläkten, skulle tro att det är den som är boven

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]