Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fregurt
Hej,

Jag har ett problem med missljud från mittersta delen i kupén på min XC60. Missljudet är högfrekvent och låter som ett gnisslande/vinande ljud som kommer och går. Det hörs enbart när kylan jobbar på halvfart (normalt luftflöde) - alltså AC till. Trycks AC från hörs inget missljud.
Vi hade bilen inne tidigare för ett missljud från höger sida varpå det konstaterades att fläktmotorn behövde bytas. Efter bytet kom missljudet från mitten av kupén istället.
Efter ytterligare en sväng på verkstan gör teknikern något med evapuratorrör som ska minska oljud. Dessväre blev det ingen förbättring och ljudet kvarstår.
Efter 3:e besöket och ett utlåtande från erfaren tekniker menar man att det ska låta så. Jag har tidigare haft V60 (2013) och aldrig upplevt detta enormt störande ljud.
Kan någon hjälpa mig (okunnig inom bilar) att utröna vad som kan vara tokigt?
Senast redigerad av 1 fregurt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
jag har samma på min xc60, hade samma på förra v70in ochså, de bytte både epansionsventil och ac agget och det var tyst i ca 1000 mil, sedan var ljudet tillbaka. har dok märkt att ljudet försvinner om jag fördelar luften upp/mitten/fötterna manuellt genom att trycka på de tre synbolerna på den där gubben el vad det nu ska föreställa. Och ibland även om jag sänker fläkthastigheten manuellt på vredet.
av fregurt
Ok. Ja jag skulle ju kanske ta det med annan verkstad. Men nu var den inne för garantiåtgärd och då när vi fick tillbaka den kom ljudet. Därav dilemmat.
av Mumsmums
Har samma bil av samma årgång. Känner inte igen just detta ljudet du beskriver men har bytt AC-kompressor på garantin efter att ett malande missljud regelbundet uppstod vid fuktigt väder och temperaturer kring nollan. Var in flera ggr för detta missljud och till slut byttes kompressorn och efter det blev den tyst.
av fregurt
Spelade in ett videoklipp med ljudet.
Enligt Bilbolaget ska det låta på detta sätt. Jag har dock fortfarande svårt att smälta det. Jag är döv på ena örat och detta blir otroligt störande när man ska åka i bilen.
I klippet har jag ställt max kyla och fläkten på lågt varvtal. På samma sätt som den jobbar på auto-läge efter 5 min körning.

Tips, trix och råd är ytterst välkommet! :)
Användarvisningsbild
av Ankle
jag hade en V60 -15 8000mil med liknande ljud.
Bytte AC-slangen utan framgång och det var först när de bytte kompressor som ljudet försvann. verkstaden trodde det var något dåligt lager i kompressorn.
av fregurt
Hej,

Tack för era svar. Jag har fått filmklippet granskat av tekniker nu och detta var inte det ljud som dom letade efter vid besökstillfällena. Bilen ska därmed in på sitt 4:e besök för felsökning (suck...).
Men väldigt skönt att kunna göra sig förstådd i problematiken med att få verkstaden att prata samma språk och se/höra samma fel.
Jag misstänker att det är något med kompressorn jag med. Rådgjorde lite med min bror som jobbat som tekniker på Volvo som sa att det är skit i köldmediet eller ett lager som brakat ihop.
Användarvisningsbild
av Ankle
Hos mig bytte de den där slangen som första försök. Det var totalt värdelöst och hjälpte inget alls. Mitt missljud var som ett lagerhaveri och försvann i samma stund som man tryckte bort AC-funktionen på mittkonsollen.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]