- fre 03 aug 2018, 15:20
Efter missljud i form av slammer i ca: 10-20 sek vid kallstart beslöt jag mig för att byta startmotor. Fick lämna bort jobbet, då det visade sig omöjligt att få bort luftfilterbehållaren. Mekanikern påstod att motorn måste lyftas något för att få bort luftfilterburken och det var mer än vad jag klarar av.
Hur som helst, startmotor bytt men slamret är kvar. Inga felkoder, ingen lampa har dykt upp. Misstänker dock att VVT-drevet är boven i dramat. Symptom, som sagt, slammer 10-20 sek vid kallstart, kort skrik vid varmstart och kort skrik vid tomgångsökning.
Hur kollar jag enklast om VVT-enheten är defekt och därmed utesluter andra orsaker? Vill inte byta delar i onödan som exv startmotorn. Motorn är B5254T6. Det skall finnas ett inloppsdrev och ett utloppsdrev med tillhörande solenoider.
Någon som vet hur jag kollar om VVT-enheten är defekt?
Hur som helst, startmotor bytt men slamret är kvar. Inga felkoder, ingen lampa har dykt upp. Misstänker dock att VVT-drevet är boven i dramat. Symptom, som sagt, slammer 10-20 sek vid kallstart, kort skrik vid varmstart och kort skrik vid tomgångsökning.
Hur kollar jag enklast om VVT-enheten är defekt och därmed utesluter andra orsaker? Vill inte byta delar i onödan som exv startmotorn. Motorn är B5254T6. Det skall finnas ett inloppsdrev och ett utloppsdrev med tillhörande solenoider.
Någon som vet hur jag kollar om VVT-enheten är defekt?
Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.
- By villiamdannberg940